Παρασκευή 18 Ιουλίου 2014

Η ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΤΟΥ BOEING ΣΤΗΝ ΟΥΚΡΑΝΙΑ

Νεκροί 298 επιβαίνοντες

Τι γνωρίζουμε, τι μένει να απαντηθεί για το Boeing που έπεσε στην Ουκρανία

Τι γνωρίζουμε, τι μένει να απαντηθεί για το Boeing που έπεσε στην Ουκρανία
Όλοι οι 298 επιβαίνοντες στο Boeing 777 της πτήσης Άμστερνταμ-Κουάλα Λουμπούρ που καταρρίφθηκε την Πέμπτη πάνω από την εμπόλεμη Ουκρανία θεωρούνται νεκροί. Τα δεδομένα για την πτήση είναι λίγα, τα στοιχεία ελάχιστα ακόμη -μέχρι και η έρευνα είναι εμπρηστικό ζήτημα λόγω του βάρους της στην ουκρανική κρίση- αλλά τα κεντρικό ερώτημα ένα: Ποιος ευθύνεται;

Στην πτήση MH17, που απογειώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης από το Σίπχολ του Άμστερνταμ με προορισμό την Κουάλα Λουμπούρ βρίσκονταν συνολικά 298 επιβαίνοντες, εκ των οποίων οι 15 απάρτιζαν το πλήρωμα. Αρκετές αναφορές υποστηρίζουν ότι πολλοί από τους επιβάτες, ενδεχόμενως μέχρι και εκατό, ταξίδευαν με τελικό προορισμό τη Μελβούρνη για να πάρουν μέρος στο 20ο παγκόσμιο συνέδριο για το AIDS.

Οι περισσότεροι από τους επιβαίνοντες ήταν Ολλανδοί (τουλάχιστον 173 από αυτούς), 44 Μαλαισιανοί, 27 Αυστραλοί, 12 Ινδονήσιοι, 9 Βρετανοί, 4 Γερμανοί, 4 Βέλγοι, 3 Φιλιππινέζοι, ένας Καναδός και ένας Νεοζηλανδός. Η εθνικότητα των υπόλοιπων δεν είναι ακόμη γνωστή.

Το αεροσκάφος ήταν ένα Boeing 777-200ΕR που είχε απογειώθηκε από το Άμστερνταμ στις 12:15. H ΙΑΤΑ αναφέρει ότι η πορεία που θα ακολουθούσε το αεροσκάφος περνούσε μεν πάνω από τις «θερμές» περιοχές της Ουκρανίας, αλλά δεν ήταν απαγορευμένη για πτήσεις.

Το αεροπλάνο πετούσε κανονικά σε ύψος περίπου 33.000 ποδιών, υψηλότερα δηλαδή από τη ζώνη την οποία οι ουκρανικές αρχές έχουν αποκλείσει ως επικίνδυνη.

Η τελευταία επαφή καταγράφηκε στις 16:15 στην περιοχή πάνω από το Ντονέτσκ, ελάχιστα χιλιόμετρα ανατολικά του.


Το σκάφος διαλύθηκε στον αέρα και τα συντρίμμια του διασκορπίστηκαν σε ακτίνα δέκα χιλιομέτρων στο έδαφος. Και τα δύο μαύρα κουτιά έχουν εντοπιστεί, σύμφωνα με τις αναφορές μέχρι το πρωί της Παρασκευής.

Το κεντρικό ερώτημα είναι η αιτία της πτώσης. Όλες οι πλευρές θεωρούν σίγουρο ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε, αλλά εδώ υπεισέρχεται το πολιτικά κρισιμότατο ζήτημα του βάρους της ευθύνης στην ουκρανική κρίση -Κίεβο και φιλορώσοι αλληλοκατηγορούνται, χωρίς ακόμη να είναι σε θέση να παρουσιάσουν κανένα στοιχείο.

Η ούτως ή άλλως δύσκολη έρευνα δυσχεραίνεται από την κατάσταση που επικρατεί στο σημείο της πρόσκρουσης -οι εμπειρογνώμονες που θα κληθούν να συλλέξουν τα στοιχεία θα πρέπει να εργάζονται σε εμπόλεμη περιοχή ενώ ήδη εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το εάν τα στοιχεία έχουν φαλκιδευτεί.

Βίντεο που δημοσιεύτηκε σε ιστότοπο που πρόσκειται στους φιλορώσους ενόπλους φέρεται να δείχνει την ώρα της πρόσκρουσης τμήματος του αεροσκάφους. Τα όσα δείχνει δεν φαίνονται, σε μία πρώτη ανάγνωση, να αντιφάσκουν με τα όσα είναι ήδη γνωστά.

Πέραν αυτών, οι εκτιμήσεις και εικασίες -που συνήθως περισσεύουν σε τέτοιες περιπτώσεις- μπλέκονται με την πολιτική διάσταση του ζητήματος και οι γραμμές μεταξύ υποθέσεων, βάσιμων εκτιμήσεων ή και σκόπιμα ψευδών αναφορών θολώνουν εύκολα. 

Αναφέρεται, επί παραδείγματι, ότι η μορφή και τα χρώματα του αεροπλάνων θα έμοιαζαν σε παρατηρητή επί εδάφους με εκείνα ρωσικών αεροσκαφών.

Εμπειρογνώμονες που επικαλείται το Associated Press εκτιμούν ότι η κατάρριψη μπορεί να έγινε με πύραυλο SA-17, ο οποίος μπορεί θεωρητικά να φτάσει και το διπλάσιο ύψος από εκείνο στο οποίο βρισκόταν το αεροσκάφος. Τα μέσα αυτά είναι διαθέσιμα σε όλες τις δυνάμεις που βρίσκονται στην περιοχή, δηλαδή και στον ουκρανικό στρατό, και στους φιλορώσους (και φυσικά ακόμη και στις ρωσικές στην άλλη πλευρά της κοντινής μεθορίου).

Το πρωί της Παρασκευής, η ουκρανική υπηρεσία πληροφοριών δημοσίευσε τρία ηχητικά αποσπάσματα που υποστηρίζει ότι είναι υποκλαπείσες συνομιλίες φιλορώσων ενόπλων που τους δείχνουν ως υπεύθυνους. Η γνησιότητά τους δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα και ηγετικά στελέχη των ενόπλων αρνήθηκαν, όπως αναμενόταν, την γνησιότητά τους. Επιμέλεια: Βασίλης Ψυχογιός
Newsroom ΔΟΛ