ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΑΓΓΕΛΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ ΓΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΚΑΙ ΝΔ

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2014

ΜΕΛΕΤΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ Α΄ΠΑΓΚΟΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΧΑΣΜΟΥ



  ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΔΗΚΕΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ Α΄ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΓΑΛΛΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΚΤΡΟΠΑ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΧΑΣΜΟΥ

Η εισήγηση στηρίχτηκε σε στοιχεία από προσωπική πολυετή έρευνα του Ευάγγελου Ιωαννίδη, που βρίσκονται και στο αρχείο του. Ανάμεσα στις άλλες πηγές του είναι: Μαρτυρίες κατοίκων Ξινού Νερού, αρχεία και δημοτικές βιβλιοθήκες, διαδίκτυο, Ηλίας Κ. Λαμπρέτσας : Ινστιτούτο Βιβλίου και Ανάγνωσης : Κοζάνη 2000, Λ.Α. Παπαϊωάννου: ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΖΙΔΑΝΙΩΤΙΣΣΑΣ, Λουκιανός Ι. Χασιώτης: Μακεδονία, 1912-1923: Από την πολυεθνική αυτοκρατορία στο εθνικό κράτος, ΤΑΥΓΕΤΗΣ: Ο Εθνικός Διχασμός στη Δυτική Μακεδονία ( 1916 - 1918 ), Eφημερίδα Ηχώ  κλπ.Παρακαλείται οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται, να κάνει χρήση του κειμένου ή να προχωρήσει σε αναδημοσίευση του, να ζητά πάντα την άδεια κατά προτίμηση γραπτή του Ευάγγελου Ιωαννίδη και απαραιτήτως να αναφέρει το όνομα του δημιουργού του κειμένου όποτε κάνει χρήση του κειμένου και για όποιο λόγο. Απαγορεύεται  η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή μερικά η ολικά χωρίς γραπτή άδεια του δημιουργού του κειμένου,Ν.2121/1993 περί προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων. Oι παραβάτες υπέχουν τις κυρώσεις, που προβλέπονται



«Πατριωτισμός είναι όταν η αγάπη για τους δικούς σου ανθρώπους έρχεται
πρώτη. Εθνικισμός είναι όταν το μίσος για τους άλλους έρχεται πρώτο».
KΑΡΟΛΟΣ ΝΤΕ ΓΚΩΛ

Πανοσιολογιότατε, κ. Aντιπεριφερειάρχη,  κ. Δήμαρχε, Κυρίες και Κύριοι
Θα ήθελα να ευχαριστήσω την διοίκηση της ΔΗΚΕΑ για την ευγενική της πρόσκληση, να είμαι και εγώ ανάμεσα στους εισηγητές της σημερινής εκδήλωσης ,με θέμα την συμπλήρωση 100 χρόνων από την έναρξη του Α΄ παγκοσμίου πολέμου αλλά και τον δήμαρχο Αμυνταίου κ. Κ. Θεοδωρίδη που με πρότεινε ως εισηγητή, αποδεικνύοντας εμπράκτως, ότι εκτιμά τους νέους και ενισχύει την επιστημονική τους έρευνα, χωρίς να εμφορείται από ξεπερασμένες αντιδημοκρατικές αντιλήψεις. Είναι αλήθεια ότι η παρουσία των γαλλικών στρατευμάτων όπως και των υπόλοιπων συμμαχικών δυνάμεων της Ανταντ άφησε το αποτύπωμα της σε πολλούς τομείς στην περιοχή. Η περίοδος του Μεγάλου Πολέμου είναι ταραχώδης για την Δυτική Μακεδονία και ανεξερεύνητη ακόμη. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν μαζί, να διερευνήσουμε μερικές πτυχές της.
Ο Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος,  διεξήχθη από το 1914 -1918, μεταξύ των Κεντροευρωπαϊκών δυνάμεων, όπως ονομάζονται οι δυνάμεις των Γερμανών, της Αυστρουγγαρίας και των Βουλγάρων και των δυνάμεων της Ανταντ (Εγκάρδια Συνεννόηση) που αποτελούνταν από τις Γαλλία, Αγγλία, Ρωσία και  Ιταλία .
Οι δυνάμεις της ΑΝΤΑΝΤ δημιουργούν στην Μακεδονία το τρίτο μέτωπο, το λεγόμενο «Μακεδονικό μέτωπο», που στόχο είχε τον αντιπερισπασμό και την πλευροκόπηση των κεντροευρωπαϊκών  δυνάμεων, οι οποίες είχαν προηγουμένως επιτεθεί και καταλάβει την Σερβία.
Η δημιουργία του Μακεδονικού μετώπου ξεκινά από την Θεσσαλονίκη, στην οποία αποβιβάζονται το 1915 τα γαλλικά και αγγλικά στρατεύματα ,που προέρχονται από την αποτυχημένη απόβαση της Καλλίπολης, η οποία είχε προηγηθεί. Έτσι συγκροτείται η ονομαζόμενη και στρατιά της Ανατολής. Διοικητής της είναι ο Στρατηγός Μωρίς Σαράϊγ. Αυτός είναι ο επικεφαλής των δυνάμεων που εγκαθίστανται στη Θεσσαλονίκη, παραβιάζοντας, με την απόβαση του, την ελληνική ουδετερότητα, επικαλούμενος, ως δικαιολογία που δεν έστεκε, πως αποβιβάστηκαν οι δυνάμεις του στην ουδέτερη ζώνη του λιμένα Θες/νικης, η οποία είχε παραχωρηθεί  για χρήση στην Σερβία.
 Ο αμυντικός ρόλος μέχρι το 1918 των συμμαχικών δυνάμεων της Ανταντ στην περιοχή, τους στοίχισε τον υποτιμητικό τίτλο «Περιβολάρηδες της Θεσσαλονίκης» (GardenersofSalonica), ενώ, η γερμανική προπαγάνδα, ονόμασε το Μακεδονικό Μέτωπο, το «μεγαλύτερο περιφραγμένο στρατόπεδο». Τα ειρωνικά αυτά σχόλια δεν μειώνουν ωστόσο τις δυσκολίες και τις κακουχίες, τις οποίες συνάντησαν οι στρατιώτες που υπηρέτησαν στην περιοχή, αλλά ούτε και τη στρατηγική σημασία του μετώπου που φάνηκε σαφώς τον Σεπτέμβριο του 1918, όταν η συμμαχική επίθεση οδήγησε στην κατάρρευση των βουλγαρικών θέσεων και στην επακόλουθη συνθηκολόγηση αρχικά της Βουλγαρίας και στη συνέχεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Αυστροουγγαρίας.
Σε αυτές τις συνθήκες, ξεσπά το κίνημα της Εθνικής Άμυνας του Βενιζέλου το 1916 και χωρίζεται η Ελλάδα σε δύο κράτη ουσιαστικά με σύνορα και ουδέτερη ζώνη μεταξύ τους, το κράτος των Αθηνών υπό την κυβέρνηση και τον Βασιλιά Κωνσταντίνο και το κράτος της Θεσσαλονίκης υπό την επαναστατική  διοίκηση του Βενιζέλου με τις ευλογίες των δυνάμεων της Αντάντ.
Ο εθνικός διχασμός,  κύριο αίτιο του οποίου ήταν η  σύγκρουση των δύο ισχυρών αντρών, για το αν η χώρα θα έβγαινε στον πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ ή θα ακολουθούσε την πολιτική της ουδετερότητας που επιδίωκε τότε ο Κωνσταντίνος, βρίσκεται πλέον στο απόγειο του.
Την περίοδο αυτή, οι Βούλγαροι, έχουν καταλάβει όλη τη νότια Σερβία και το γειτονικό μας Μοναστήρι, ενώ φονικές μάχες διεξάγονται στην καμπή του ποταμού Εριγώνα αλλά και κατά την γραμμή των συνόρων μας. Στις 4 Αυγούστου του 1916, οι βουλγαρικές δυνάμεις επιτίθενται αιφνιδιαστικά προς τη Φλώρινα, για να προλάβουν την συμμαχική επιχείρηση των Σέρβων, των Γάλλων και των άλλων δυνάμεων της Ανταντ, με στόχο τις οχυρώσεις τους στην κορυφογραμμή του Βόρα (Καιμακτσαλάν) και προελαύνουν νικηφόρα μέχρι τη Βεύη, καταλαμβάνοντας ,λίγες μέρες μετά, την περιοχή Αμυνταίου-Ξινού-Νερού, φτάνοντας μέχρι την λίμνη Βεγορίτιδα. Γνωρίζει έτσι η περιοχή μας μια μικρή περίοδο βουλγαρικής κατοχής, κατά την οποία, οι Βούλγαροι επιδίδονται σε ακρότητες και εγκλήματα κατά του ελληνικού πληθυσμού. Οι κατακτητές εκδιώκονται με την άφιξη των Γαλλικών, Ρωσικών και λοιπών στρατευμάτων, γιατί αυτά απελευθερώνουν τον Σεπτέμβριο του 1912 την περιοχή Φλώρινας. Χαρακτηριστική, είναι η φωτογραφία με Βούλγαρους στρατιώτες αιχμαλώτους, να περνάνε την γέφυρα του ποταμού Σακουλέβα μέσα στην πόλη.
Κρατάνε οι σύμμαχοι τη γραμμή του Καϊμάκτσαλάν, σαν κύρια γραμμή μετώπου και δυτικά στις 12 Σεπτεμβρίου 1916 ξεκινούν την αντεπίθεση τους 2 μεραρχίες Γάλλων και μία ταξιαρχία Ρώσων, η 2η Ρωσική Ειδική ταξιαρχία Πεζικού υπό τη διοίκηση του υποστράτηγου Ντίτεριχς, οι οποίες οδεύουν προς Βεύη και Φλώρινα, αφού προηγουμένως, μαζί με τα σερβικά συμμαχικά στρατεύματα, έχουν ανακόψει τους Βουλγάρους μεταξύ Άρνισσας και Αγ. Παντελεήμονα και έχουν, νικηφόρα, απελευθερώσει στην συνέχεια το Αμύνταιο και το Ξινό Νερό. Οι Βούλγαροι όμως, λίγο βορειότερα, στον ποταμό Εριγώνα είχαν  σειρές χαρακωμάτων, καλά οργανωμένων, που δύσκολα μπορούσαν να σπάσουν, αφού ο σχεδιασμός τους είχε γίνει από έμπειρους Γερμανούς ειδικούς μηχανικούς. Ο επικεφαλής της συμμαχικής δύναμης, Γάλλος στρατηγός Κορντονιέ, διέταξε την κατά μέτωπο επίθεση χωρίς όμως επαρκή υποστήριξη του πυροβολικού, με αποτέλεσμα, να γίνουν φονικές μάχες στη γραμμή Φλώρινας- Μοναστηρίου - Εριγώνα,  οι οποίες στοίχησαν τη ζωή σε 2.000 συμμάχους. Ο Κορντονιέ, με απόφαση της Ανώτατης Γαλλικής διοικήσεως, αντικαταστάθηκε μετά από αυτό από τον στρατηγό Λεμπλουά, διοικητή της 57ης γαλλικής μεραρχίας, λόγω των πολλών απωλειών. Βασική λοιπόν συνεισφορά των γαλλικών ρωσικών και άλλων στρατευμάτων της Ανταντ, ήταν η απελευθέρωση της περιοχής μας από την μικρή και επώδυνη βουλγαρική κατοχή.
Επιδίδονται όμως,  με πρωτεργάτες τους Γάλλους, οι δυνάμεις της Εγκάρδιας Συνεννόησης σε πρωτοποριακά έργα υποδομής  για την περιοχή, όπως η κατασκευή δρόμων, για να καλύψουν βέβαια πρωτίστως τις ανάγκες του μετώπου. Η πρώτη διάνοιξη με τα μηχανικά μέσα της εποχής του δρόμου Θεσσαλονίκης- Φλώρινας, μέσω Κέλλης, έγινε από τους Γάλλους, όπως και η κατασκευή της γέφυρας Αρμενοχωρίου. Μέχρι τότε οι άθλιοι λασπόδρομοι χαρακτήριζαν το οδικό μας δίκτυο.  Μπορούμε να πούμε, ότι είναι αυτοί  που βγάζουν οδικά από την απομόνωση τη Φλώρινα αλλά και το Μοναστήρι. Γιατί αργότερα, όλοι θα επωφεληθούν από  αυτόν τον πλούτο έργων υποδομής. Επισκευάζουν την κατεστραμμένη από τους Βούλγαρους σιδηροδρομική γραμμή της Φλώρινας, βοηθούν επίσης πολλές φορές  τους φτωχούς κατοίκους της Φλώρινας και της Κοζάνης  με εφόδια και τρόφιμα που είναι απαραίτητα λόγω των δύσκολων συνθηκών ζωής. Mέχρι και οδοντωτό σιδηρόδρομο  κατασκευάζουν στα Άλωνα, για να συνδέεται η πόλη της Φλώρινας με το Πισοδέρι, ώστε, κατά τους δύσκολους χειμερινούς μήνες, να είναι απρόσκοπτος ο ανεφοδιασμός των γαλλικών στρατευμάτων που βρίσκονταν στην περιοχή Πρεσπών. Ακόμη και η παράδοση με τα χάλκινα της περιοχής μας, υποστηρίζεται από κάποιους, ότι έλκει την καταγωγή της από τις στρατιωτικές μπάντες των Γάλλων και των Σέρβων εκείνης της εποχής.
Όσον αφορά ειδικότερα την περιοχή Αμυνταίου – Ξινού-Νερού, οι Γάλλοι την απελευθερώνουν από τους Βουλγάρους μεταξύ 12 και 16 Σεπτεμβρίου του 1916 και εγκαθιστούν το κέντρο ανεφοδιασμού τους στο Ξινό Νερό, γιατί ως εκεί δεν είναι κατεστραμμένη η σιδηροδρομική γραμμή αλλά και διότι αυτό ήταν τότε το κεφαλοχώρι της περιοχής. Το χωριό, όπως θα δείτε και σε μία από τις φωτογραφίες του γαλλικού στρατού που προβάλουμε σήμερα, το επισκέπτεται και ο αρχηγός των γαλλικών δυνάμεων στην περιοχή, ο στρατηγός Κορντονιέ, πριν αντικατασταθεί. Δημιουργούν οι Γάλλοι σε αυτό δύο νοσοκομεία για τις ανάγκες του μετώπου και ένα ακόμη  οι Ιταλοί, μετατρέποντας το ιστορικό σχολείο του σε ιταλικό στρατιωτικό νοσοκομείο, αφού το επισκεύασαν μάλιστα από τις καταστροφές που είχε υποστεί από την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων. Το μεγάλο γαλλικό νοσοκομείο, το οποίο σήμερα δεν διασώζεται, βρισκόταν κοντά στο γαλλικό νεκροταφείο του χωριού. Επίσης βλέπετε και στις φωτογραφίες, ότι ο σιδηροδρομικός σταθμός του Ξινου Νερού είχε μετατραπεί σε βάση ανεφοδιασμού των στρατιωτικών δυνάμεων της Ανταντ, επειδή ακριβώς ήταν το τελευταίο σημείο που μπορούσε να φτάσει το τρένο από την Θεσσαλονίκη, δεδομένου ότι κατά την υποχώρηση των Γερμανοβουλγάρων καταστράφηκε το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ξινό Νερό μέχρι το Μοναστήρι. Ειδικά η σιδηροδρομική γέφυρα Κλειδίου είχε βομβαρδιστεί, ενώ και μέσα το Ξινό Νερό είχε υποστεί μεγάλες καταστροφές, αφού ήταν λεηλατημένο και οι κάτοικοι του μέσα στην φτώχεια και την απόγνωση, ενώ ο ναός του Αγ. Νικολάου, ο οποίος ήταν μέχρι τότε η κεντρική του εκκλησία, είχε καταστραφεί ολοσχερώς όπως και πολλά σπίτια του από ορισμένα από  τα οποία σύμφωνα με μαρτυρίες έλειπαν πια ακόμη και οι πόρτες και τα παράθυρα τους. Ο ναός του Αγ. Νικολάου διέθετε και μία τεράστια καμπάνα που είχε σταλεί από την Ρωσία και ο χτύπος της ακούγονταν μέχρι τα Καϊλάρια (Πτολεμαίδα), αλλά χάθηκε μέσα στην αναταραχή του πολέμου. Όπως βλέπετε στις φωτογραφίες ο σιδηροδρομικός σταθμός γίνεται τόπος, στον οποίο αποβιβάζονται συνεχώς κανόνια και άλλα όπλα και υλικά πολέμου. Επίσης στα χωράφια πίσω από τον σταθμό στήνονται πρόχειρα νοσοκομεία με σκηνές για την πρώτη αντιμετώπιση των τραυματιών από το μέτωπο, πριν αυτοί οδηγηθούν στα άλλα νοσοκομεία του Ξινού Νερού που προανέφερα. Διαπιστώνουμε λοιπόν, ότι το χωριό είχε μετατραπεί σε κέντρο ανεφοδιασμού και υγειονομικής περίθαλψης των δυνάμεων της Ανταντ.
Κάθε Σάββατο απόγευμα, στην κεντρική πλατεία του, προβάλουν ταινίες βωβού κινηματογράφου και επίκαιρα, πράγμα πρωτοφανές για τους κατοίκους τότε. Δημιουργούν αίθουσες προβολής ταινιών σε πόλεις, όπως η Φλώρινα, για τις ανάγκες βέβαια και της προπαγάνδας τους, αλλά και της ψυχαγωγίας στρατιωτών και κατοίκων. Ο Δημ. Μεκάσης, που ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο στην Φλώρινα, γράφει:"Κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, τα γαλλικά στρατεύματα που έδρευαν στην πόλη μας, έφεραν μια κινητή κινηματογραφική μηχανή για την ψυχαγωγία του στρατού τους. Η αίθουσα που χρησιμοποίησαν ήταν τρία συνεχόμενα καταστήματα, στην οδό 25ης Μαρτίου. Συγχρόνως, γίνονται προβολές και για τους Φλωρινιώτες με ταινίες βουβές (πολεμικά επίκαιρα και κωμωδίες). Ο κινηματογράφος στηνόταν σε διάφορα μέρη της πόλης, όπως στην πλατεία Ερμού ( σημερινή 7η Ηρώων), στην αυλή του οικοτροφείου και στο καφενείο του Τέγου στο Γιάζι, όπου υπήρχαν σκαμμένες κερκίδες στην πλαγιά του βουνού". Βεβαίως, δεν πρέπει, να διαλάθει της προσοχής μας, ότι τον κινηματογράφο, τον χρησιμοποιούσαν εκτός από την ψυχαγωγία τους και για λόγους ευρύτερης προπαγάνδας στους κατοίκους, αφού προβάλλονται επίκαιρα της εποχής και ταινίες με τα κατορθώματα  των στρατιωτών της Ανταντ.
Κατασκευάζουν ακόμη νοσοκομεία στο Αμύνταιο και σε άλλες περιοχές. Οι Ιταλοί από την πλευρά τους, αξιοποιούν για πρώτη φορά το ανθρακούχο νερό του Ξινού Νερού, ιδρύοντας την πρώτη μονάδα εμφιάλωσης. Όταν  επισκέφθηκε  ο νέος αρχιστράτηγος Φρανσέ ντε Εσπεραί την περιοχή, διαπίστωσε την πολυτιμότητα του ανθρακούχου νερού και έκρινε ότι αυτό ήταν εφάμιλλο των γαλλικών. Έστειλε δείγματα στη Γαλλία και οι ειδικοί αποφάνθηκαν ότι είναι άριστο. Επίσης εκείνη την ιστορική περίοδο έχουμε και την έλευση της γαλλικής ποικιλίας σταφυλιών στην περιοχή μας. Ο Φρανσέ ντε Εσπεραί ανακαλύπτει την τοπική παραδοσιακή ποικιλία σταφυλιών και στέλνει στην Γαλλία δείγματα από αυτήν, ζητώντας παράλληλα, να αποσταλούν από εκεί δείγματα της γαλλικής ποικιλίας για καλλιέργεια. Στο Ξινό-Νερό υπήρχε επίσης  μεγάλο γαλλικό νεκροταφείο, στο οποίο γίνονταν οι ταφές των νεκρών στρατιωτών, Γάλλων, Ιταλών και υπολοίπων συμμάχων της Ανταντ. Τα ερείπια του περιβόλου του νεκροταφείου διασώζονται μέχρι σήμερα ημικατεστραμμένα, με την χαρακτηριστική γαλλική τεχνοτροπία να διακρίνεται στην κατασκευή τους. Οι ταφέντες, έχουν από την περίοδο του μεσοπολέμου μεταφερθεί πια στην πατρίδα τους και ο χώρος πλέον είναι κενός.
Είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε, ότι τα γαλλικά στρατεύματα που βρίσκονταν τότε στην περιοχή μας αποτελούνταν και από πλήθος στρατιωτών, οι οποίοι είχαν μεταφερθεί από τις αποικίες της Γαλλίας, ανάμεσα τους πολλοί Σενεγαλέζοι και Μαροκινοί.
Την εποχή εκείνη συνοδεύουν τους στρατιώτες και ιερείς. Ένας τέτοιος καθολικός ιερέας συνόδευε και τους Ιταλούς στρατιώτες που βρίσκονταν στο Ξινό Νερό. Αυτός συγκέντρωνε τα παιδιά του χωριού για κατηχητικό, στα πλαίσια του οποίου γινόταν ίσως και προσπάθεια προσηλυτισμού που δεν ευδοκίμησε, μεταξύ των ορθοδόξων κατοίκων.  Με βάση μαρτυρίες όμως ανθρώπων  που είχαν ζήσει τότε και είχαν συμμετάσχει στο κατηχητικό αυτό, μάθαιναν από τον ιερέα τον γαλλικό και ιταλικό εθνικό ύμνο και θρησκευτικούς καθολικούς ύμνους, όπως το Ave Maria (Άβε Μαρία). Διδάσκονταν εξάλλου και βασικές γνώσεις της γαλλικής και ιταλικής γλώσσας. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, πως οι Ιταλοί μέσα στον περίβολο των νεκροταφείων του Αγ. Αθανασίου Ξινού-Νερού κατασκεύασαν μια μικρή ιταλική καθολική εκκλησία για τις λατρευτικές τους ανάγκες, η οποία σήμερα δεν διασώζεται.
Ο ανεφοδιασμός των στρατευμάτων ήταν τόσο έντονος, που οι Γάλλοι στρατιώτες πετούσαν τα ρούχα τους κατά τις αφηγήσεις κατοίκων κάθε Σάββατο σε συγκεκριμένη περιοχή έξω από το χωριό και έβαζαν καινούργια, με αποτέλεσμα οι πάμφτωχοι και ταλαιπωρημένοι χωρικοί να πηγαίνουν να τα παίρνουν και αφού τα έπλεναν, να αποκτούν και αυτοί καινούργια ρούχα.
Όμως θα ήταν ιστορικό ατόπημα και αντιεπιστημονική παράλειψη εκτός από την θετική συνεισφορά της παρουσίας των γαλλικών στρατευμάτων, να μην αναφερθούμε για λόγους ιστορικής και επιστημονικής αλήθειας και στα λάθη τους, επειδή ακριβώς η ιστορία δεν γράφεται με ωραιοποιήσεις και αγιογραφίες. Οι αναφορές αυτές βεβαίως ουδόλως υπερκαλύπτουν την μεγάλη και θετική συνεισφορά των φίλων Γάλλων ειδικά στην απελευθέρωση της περιοχής από την κατοχή των Βουλγάρων και στην προάσπιση της ελληνικής Μακεδονίας απέναντι στους εισβολείς. Είναι όμως αδιαμφισβήτητο γεγονός, ότι είχαν και αρνητική ανάμειξη στον αιματηρό εθνικό διχασμό, υποστηρίζοντας την βενιζελική παράταξη, πολλές φορές με τρόπους ακραίους που ειδικά στην περιοχή μας κόστισαν σε διώξεις και φυλακίσεις, όπως και εκτελέσεις φιλομοναρχικών. Με τις παρακάτω αναφορές βέβαια δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε άτοπα συμπεράσματα και να μην αναγνωρίσουμε τον εθνικά σωτήριο ρόλο για την ελληνική Μακεδονία, τόσο του βενιζελικού κινήματος της Εθνικής Άμυνας που απέτρεψε την υποδούλωση της, όσο και την ορθότητα της στρατηγικής επιλογής του Βενιζέλου να συνταχτεί με την Ανταντ κόντρα στον τότε βασιλιά Κωνσταντίνο, ο οποίος επέμενε λανθασμένα στην ουδετερότητα της χώρας.
Όταν λοιπόν κατελήφθη το Μοναστήρι που ανήκε τότε στο βασίλειο της Σερβίας, από τους Βουλγάρους, ο εκεί ευρισκόμενος γάλλος γενικός πρόξενος De Berne Lagarde Λαγκαρντ αναχωρεί και εγκαθίσταται στην Κοζάνη. Το καλοκαίρι του 1916 εγκαθίσταται εκεί και ο φίλος του Βενιζέλου και μετέπειτα επαναστατικός διοικητής Κοζάνης Ιωάννης Ηλιάκης, για να προετοιμάσει την συμμετοχή της περιοχής στο κίνημα της Εθνικής Άμυνας. Ο Γάλλος πρόξενος τότε λειτούργησε ως πολιτικός σύμβουλος της εξέγερσης στην Δ. Μακεδονία κατά των επίσημων  αρχών. Για την επιβολή του κινήματος της Εθνικής Άμυνας, έχουμε συλλήψεις και εκτελέσεις αντιφρονούντων από τις ομάδες ένοπλων Αμυνιτών φρουρών που δημιουργήθηκαν με την βοήθεια των Γάλλων. Στην Δ. Μακεδονία, δυστυχώς, σε αυτήν την έκρυθμη  κατάσταση, δεν απετράπησαν και ορισμένα εγκλήματα βιασμών από πλευράς των Γάλλων  σε πόλεις και χωριά της. Αυτή, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και η σκοτεινή πλευρά της παρουσίας τους, στα πλαίσια της ανάμειξης τους στον εθνικό διχασμό, που έκαιγε τότε την ψυχή του έθνους, με πράξεις εις βάρος αντιφρονούντων. Σε διαφορετική αλλά και την ίδια ιστορική περίοδο και οι φιλομοναρχικοί φέρθηκαν  εγκληματικά και άσχημα σε διάφορες περιοχές της χώρας που ήταν υπο τον έλεγχο τους. Είναι χαρακτηριστικό του διχασμού αυτή η άσκηση βίας και από τις δύο πλευρές. Σήμερα όμως, αναλύω ειδικότερα μόνο την συγκεκριμένη περίοδο της παρουσίας των Γάλλων και την σχέση τους με τα  έκτροπα του διχασμού στην Δυτική Μακεδονία, εξετάζοντας ψυχρά τα γεγονότα, χωρίς ιδεολογικές ή πολιτικές τοποθετήσεις.
Ειδικότερα στην πόλη της Φλώρινας, στην οποία υπήρχε έντονη παρουσία φιλομοναρχικών, εξαπολύθηκαν έντονες διώξεις και συγκροτήθηκε επιτροπή «Αμυνιτών», η οποία αποτελούνταν από τους Ι. Ζήση, Τέγο Σαπουντζή, Κώστα Μέναχο και Κ. Μακρή. Η επιτροπή αυτή μαζί με Γάλλους στρατιώτες συνέλαβε τον τότε  Δήμαρχο Γ. Λουκά, τον Ιατρό Μαβλή και τον Δ.Π.Ρόμπη.
Οι  έφεδροι-αντάρτες του κινήματος της Εθνικής Αμύνης  συνεργάζονται απευθείας με τους Γάλλους. Τους χορηγούνται στολές εφόδια και αυτοκίνητα για τις  μετακινήσεις  τους . Ο διοικητής Κοζάνης  Ιωάννης Ηλιάκης, ο οποίος ήταν φίλος και έμπιστος του Βενιζέλου, τοποθετήθηκε, από το  κίνημα της Εθνικής Άμυνας και τους Γάλλους, διοικητής Κοζάνης. Πάνοπλοι Γάλλοι στρατιώτες εισέβαλαν στην Κοζάνη και αφού απέλυσαν τους εναπομείναντες πιστούς στην κυβέρνηση των Αθηνών  διοικητικούς υπαλλήλους, παρέδωσαν την πολιτική εξουσία στον Ηλιάκη. Ο τελευταίος ,κατέλαβε το τηλεγραφείο, έκλεισε τα καταστήματα και τις Δημόσιες Υπηρεσίες και αφού παρέλαβε όλα τα χρήματα του Δημοσίου Ταμείου, κάλεσε τον πληθυσμό να συγκεντρωθεί μπροστά στην Νομαρχία. Μερικά μέτρα πιο πέρα χαμογελούσε ο πολιτικός σύμβουλος της εξέγερσης, ο Γάλλος πρόξενος Λαγκάρντ.
Από την ημέρα εκείνη κάθε επικοινωνία με την Αθήνα διακόπηκε. Η εξουσία ανήκε στους επαναστάτες της Εθνικής Άμυνας και τους Σενεγαλέζους και Μαροκινούς λογχοφόρους της Γαλλικής στρατιάς. Ο Ηλιάκης, μάλιστα , κάνει και κάτι άλλο. Ελευθερώνει όλους τους κρατούμενους από τις φυλακές Κοζάνης,  με σκοπό να συγκροτήσει σώμα πραιτοριανών. Τον διακόπτει όμως ο τότε εισαγγελέας Κοζάνης. 
Άρχισαν λοιπόν εκκαθαρίσεις με εντολή των νέων επαναστατικών αρχών και την διαδικασία αυτή ο Ηλιάκης την ονομάζει «εκπολιτισμό της ψυχής των πολιτών» Ήταν σαφές τι εννοούσε. Διοργανώνονται ακόμη  και συγκεντρώσεις υποστήριξης του κινήματος της Εθνικής Άμυνας. Χαρακτηριστικό είναι ένα τηλεγράφημα του Ηλιάκη στον δήμαρχο Χανίων Μουντάκη, που ανάμεσα στα άλλα του λέει:« Έχει χάλια η Μακεδόνικη ψυχή - δεν συνεμερίζετο τας βενιζελικάς αντιλήψεις. - Διά του εκπολιτισμού- θα εννοήσει ποια τα προς την Πατρίδα καθήκοντα». Εννοούσε προφανώς δια των φυλακίσεων και των απελάσεων.
Πρώτο μέλημα της νέας επαναστατικής διοίκησης ήταν η εκκαθάριση του υπαλληλικού κόσμου από τα "φιλοβασιλικά" στοιχεία. Με έγγραφο της,  που κοινοποιήθηκε στις 21/9/1916 προς όλους τους υπαλλήλους της πόλης, απαίτησε την προσχώρηση τους στην επανάσταση και απείλησε με απόλυση όσους δεν συμμορφώνονταν στο κίνημα.
Η πράξη αυτή είχε σαν αποτέλεσμα την ένταξη της πλειονότητας των υπαλλήλων στο κίνημα και ειδικότερα του Δικαστικού Σώματος. Την Κυριακή, 14 Αυγούστου 1916, οι βενιζελικοί συγκρότησαν δυναμικό συλλαλητήριο στην πλατεία Αγοράς της Κοζάνης. Όσοι πολίτες δεν χειροκρότησαν τους ομιλητές ξυλοκοπήθηκαν και συνελήφθησαν από την χωροφυλακή.
Όπως καταγράφει η εφημ. Ηχώ στις 6/11/1916  ο Ηλιάκης,  για να καταλαγιάσει την ανησυχία στον πληθυσμό, προσπάθησε με υποσχέσεις και χρήματα να εξαγοράσει τους σημαίνοντες πολίτες της περιοχής. Όσοι αρνήθηκαν να συνετισθούν, φυλακίσθηκαν, κακοποιήθηκαν ή στην καλύτερη περίπτωση εκτοπίσθηκαν, αφού όμως πρώτα εκποιήθηκε η περιουσία τους. Την 1η Οκτωβρίου 1916 , η τοπική εφημερίδα της Κοζάνης " Ηχώ", δημοσίευσε μια προκήρυξη του που δείχνει το πνεύμα μέσα στο οποίο λειτούργησε. Έλεγε λοιπόν: « Και προβαίνων εις το έργον μου πρέπει, να σας δηλώσω ότι θα βαδίσω δικτατορικώς, διότι πράγματι ασκώ δικτατορικήν εξουσίαν». Όλα τα παραπάνω γίνονται με την ενεργό ανάμειξη και υποστήριξη των γαλλικών δυνάμεων.
Μέσα σε αυτό το κλίμα συντελείται και μια τραγωδία στην μονή Ζιδανίου στα Σερβια. Στην μονή αυτή είχαν καταφύγει οι φιλομοναρχικές αρχές και πολίτες από τα Σέρβια. Απόσπασμα από 18 έφιππους Μαροκινούς στρατιώτες με επικεφαλής Γάλλο ανώτερο αξιωματικό, εκτελώντας διαταγή του στρατηγού Σεράϊγ, τα χαράματα της 3ης Μαρτίου 1917, πήγε και αφού περικύκλωσε το μοναστήρι της Παναγίας Ζιδανίου, εκτέλεσε φρικωδώς έξι  (6) άτομα, ανάμεσα τους και τον ηγούμενο της Μονής  Καλλίνικο Νίκογλου, όπως και έναν νεαρό με ψυχικό νόσημα, ονόματι Θεοφάνη, 15 ετών, από το χωριό Άγιος Παντελεήμονας Φλώρινας, που τον είχαν φέρει στο μοναστήρι για θεραπεία. Η μητέρα του άμοιρου ηγούμενου, αντικρίζοντας το θέαμα του παραμορφωμένου από την εκτέλεση ηγουμένου, παραφρόνησε από εκείνη την στιγμή. Επέζησε από τύχη ο έκπτωτος δήμαρχος Σερβίων φιλομοναρχικός  Νικόλαος Χαρισίου, ο οποίος είχε μεταβεί για προσωπική του υπόθεση στην Ελασσόνα και έτσι γλίτωσε τη σφαγή.
Κλείνοντας την εισήγηση μου, θα ήθελα να τονίσω, πως στις ανώμαλες εκείνες εποχές και αν κάποιος επιθυμεί να τις εξερευνήσει χωρίς παρωπίδες, θα διαπιστώσει, ότι εκτός από ηρωικά και μεγάλα κατορθώματα, δυστυχώς συνέβησαν και εγκλήματα. Αν και φιλελεύθερος και καθόλου φιλομοναρχικός ,είχα υποχρέωση  να αναφέρω τα έκτροπα από σεβασμό στην ιστορική αλήθεια. Κατέληξα όμως, αποτιμώντας την συνολική παρουσία των γαλλικών και άλλων στρατευμάτων, πως η παρουσία τους στην περιοχή μας είχε απείρως θετικότερες επιπτώσεις από τις αρνητικές. Άλλωστε, ο φίλος γαλλικός λαός πολλές φορές στάθηκε στο πλευρό μας, όταν χρειάστηκε να προασπίσουμε τα εθνικά μας συμφέροντα και δεν είναι τυχαίο, ότι ως τις μέρες μας  αντηχεί στα αυτιά μας το σύνθημα «Ελλάς – Γαλλία συμμαχία». Ειδικά όμως και για την Μακεδονία, οι Γάλλοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι την ιστορική αλήθεια, αφού έφτασαν ακόμη και με το αίμα τους να υπερασπιστούν την ελληνικότητα της, όταν αυτή απειλήθηκε κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γεγονός για το οποίο τους ευγνωμονούμε.

Σας ευχαριστώ θερμά.

Η εισήγηση στηρίχτηκε σε στοιχεία από προσωπική πολυετή έρευνα του Ευάγγελου Ιωαννίδη, που βρίσκονται και στο αρχείο του.
ΠΗΓΕΣ: Μαρτυρίες κατοίκων Ξινού Νερού, αρχεία και δημοτικές βιβλιοθήκες, διαδίκτυο, Ηλίας Κ. Λαμπρέτσας : Ινστιτούτο Βιβλίου και Ανάγνωσης : Κοζάνη 2000, Λ.Α. Παπαϊωάννου: ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΗΣ ΖΙΔΑΝΙΩΤΙΣΣΑΣ, Λουκιανός Ι. Χασιώτης: Μακεδονία, 1912-1923: Από την πολυεθνική αυτοκρατορία στο εθνικό κράτος, ΤΑΥΓΕΤΗΣ: Ο Εθνικός Διχασμός στη Δυτική Μακεδονία ( 1916 - 1918 ), Eφημερίδα Ηχώ  κλπ.

(Παρακαλείται οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται, να κάνει χρήση του κειμένου ή να προχωρήσει σε αναδημοσίευση του, να ζητά πάντα την άδεια κατά προτίμηση γραπτή του Ευάγγελου Ιωαννίδη και απαραιτήτως να αναφέρει το όνομα του δημιουργού του κειμένου όποτε κάνει χρήση του κειμένου και για όποιο λόγο. Απαγορεύεται  η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή μερικά η ολικά χωρίς γραπτή άδεια του δημιουργού του κειμένου,Ν.2121/1993 περί προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων. Oι παραβάτες υπέχουν τις κυρώσεις, που προβλέπονται)

Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2014

ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΠΟΥ ΕΚΦΩΝΗΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ ΤΗΝ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ.

 ΠΗΓΗ ΒΙΝΤΕΟ LEXOVITIS.GR ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΘΕΡΜΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

Ο πανηγυρικος Βαγγ. Ιωαννιδη για την επετειο απελευθερωσης του Αμυνταιου




Ο πανηγυρικος του δικηγόρου Βαγγ. Ιωαννιδη για την επετειο απελευθερωσης του Αμυνταιου.

Προσοχη: (Η ομιλία στηρίχτηκε σε στοιχεία από προσωπική οκταετή έρευνα του Ευάγγελου Ιωαννίδη, που βρίσκονται στο αρχείο του. Ανάμεσα στις άλλες πηγές του είναι μαρτυρίες κατοίκων του Ξινού Νερού και της περιοχής Αμυνταίου, όπως και η ιστορία  ΓΕΣ/ΔΙΣ. Παρακαλείται οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται, να κάνει χρήση του κειμένου ή να προχωρήσει σε αναδημοσίευση του, να ζητά πάντα την άδεια κατά προτίμηση γραπτή του Ευάγγελου Ιωαννίδη και απαραιτήτως να αναφέρει το όνομα του δημιουργού του κειμένου όποτε κάνει χρήση του κειμένου και για όποιο λόγο. Απαγορεύεται  η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή μερικά η ολικά χωρίς γραπτή άδεια του δημιουργού του κειμένου,Ν.2121/1993 περί προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων. Oι παραβάτες υπέχουν τις κυρώσεις, που προβλέπονται)




 Πηγή φωτό: ΡΑΔΙΟ ΛΕΧΟΒΟ


«Μητρός τε και πατρός και των άλλων προγόνων, απάντων τιμιώτερον εστίν η Πατρίς»
ΣΩΚΡΑΤΗΣ. (Πλάτων: Κρίτων, 51β.)
      Σεβασμιότατε, κ. Βουλευτή,  κ. Περιφερειάρχη, κ. Αντιπεριφερειάρχη, κ. Δήμαρχε,  μέλη του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου, ανώτατες  πολιτικές και στρατιωτικές αρχές, Κυρίες και Κύριοι
Βρισκόμαστε μπροστά σε μνημείο ηρώων και μαρτύρων, 102 χρόνια μετά την θυσία τους για την ελευθερία της περιοχής Αμυνταίου και 6 χρόνια μετά την επίσημη καθιέρωση της επετείου απελευθέρωσης της, για να τιμήσουμε ευλαβικά τους νεκρούς ήρωες πεσόντες σε αυτά τα ματωμένα χώματα, αλλά και να πανηγυρίσουμε την τελική νίκη του ελληνικού στρατού και την ελευθερία αυτού του τόπου. Τιμούμε σήμερα σε πνεύμα εθνικής ενότητας, σε δύσκολες μάλιστα εποχές και πάλι για την πατρίδα μας, τέσσερα γεγονότα.
Την τελική νίκη του ελληνικού στρατού με την δεύτερη απελευθέρωση του Αμυνταίου και των γύρω χωριών από τους Οθωμανούς δυνάστες στις 6 Νοεμβρίου 1912. Την νικηφόρα μάχη του Σόροβιτς της 23ης Οκτώ. 1912, το όνομα της οποίας τιμητικά αναγράφεται στο μνημείο του Άγνωστου στρατιώτη, όπως και τους θυσιασθέντες στρατιώτες και αμάχους κατοίκους την αποφράδα ημέρα της 24ης Οκτ 1912 που αποτελεί την αιματηρότερη σελίδα του Α΄ Βαλκανικού πολέμου αλλά βεβαίως και την πρώτη απελευθέρωση της περιοχής από τον τουρκικό ζυγό την 18η Οκτ.1912. Είναι βαρύ ιστορικό προνόμιο για την ακριτική αυτή γωνιά της Ελλάδας να έχει απελευθερωθεί δύο 2 φορές κατ’ εξαίρεση σε σύντομο χρονικό διάστημα και να έχει υπάρξει θέατρο σκληρών μαχών και συγκρούσεων, πολύ περισσότερο αν αναλογιστεί κανείς, ότι γειτονικές της περιοχές όπως η Πτολεμαΐδα, η Φλώρινα και η Έδεσσα απελευθερώθηκαν σχεδόν αναίμακτα.
Αυτό καταδεικνύει και το πόσο επιτακτικό καθήκον και υποχρέωση εθνική αποτελούσε η επίσημη καθιέρωση της επετείου της 6 Νοεμβρίου και πόσο μεγάλη παράλειψη ήταν ο μη εορτασμός της μέχρι το 2008. Η απαράδεκτη αυτή παράλειψη τερματίστηκε με πανηγυρικό τρόπο τότε, αφού μετά από αγώνες 8 ετών εκδόθηκε προεδρικό διάταγμα που καθιστά υποχρεωτικό τον εορτασμό των ελευθερίων και αφορά το σύνολο του Δήμου με όλα τα χωριά του. Όταν πριν 14 χρόνια αρθρογραφούσα για πρώτη φόρα, ζητώντας επίμονα τον επίσημο εορτασμό αυτής της σημαντικής επετείου, παρουσιάζοντας παράλληλα τα πορίσματα των ερευνών μου για τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν στο Αμύνταιο και τα γύρω χωριά, πολλοί μου είπαν πως δεν θα καταφέρω τίποτα και πως η εποχή μας δεν ενδείκνυται για την ευόδωση τέτοιων πρωτοβουλιών. Ζούσε τότε η χώρα τον επίπλαστο μύθο της τεχνητής ευδαιμονίας με δανεικά και κάθε ενασχόληση με τέτοια ζητήματα θεωρούνταν μέσα στο υλιστικό και φθοροποιό κλίμα της τότε επικρατούσας λογικής που μας οδήγησε στην σημερινή τραγωδία ως έθνος, περιττή και ρομαντική προσπάθεια. Τους απαντούσα λοιπόν, πως όποιος έχει πίστη σε υψηλά ιδανικά, συνοδευόμενη από  επιμονή σε δίκαιους αγώνες και όρη  μπορεί να μετακινήσει. Το γεγονός ότι σήμερα βρισκόμαστε εδώ  και τιμούμε για 7η συνεχή φορά τους νεκρούς ήρωες, όπως τους αξίζει, το αποδεικνύει περίτρανα.
Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω και να εξάρω την ευαισθητοποίηση, στήριξη και ένθερμη υιοθέτηση του αιτήματος εορτασμού της 6ης Νοεμβρίου από τον και τότε Δήμαρχο Αμυνταίου κ. Κώστα Θεοδωρίδη, που είχε ως αποτέλεσμα η επέτειος να καθιερωθεί επί των ημερών της δικής του θητείας. Θα ήθελα, επίσης, να τονίσω και την συμπαράσταση σύσσωμου του τότε Δημοτικού συμβουλίου, όσον αφορά στην υποβολή της πρότασης καθιέρωσης της επετείου. Αποτελεί τιμή για εμένα, ότι μου ανέθεσε ο Δήμαρχος Αμυνταίου κ. Θεοδωρίδης, να εκφωνήσω και πάλι τον πανηγυρικό της ημέρας αυτής, όπως το 2008, όταν εκφώνησα τον πρώτο πανηγυρικό της επίσημα καθιερωμένης επετείου.
Ας δούμε λοιπόν τι συνέβη πριν 102 χρόνια και πως το Αμύνταιο και τα γύρω χωριά αντίκρισαν μετά από 500 περίπου χρόνια σκλαβιάς και υποτέλειας το φως της ελευθερίας. Ήταν Οκτώβριος του 1912 και το έθνος των Ελλήνων, σε συνεργασία με τα άλλα συμμαχικά έθνη της Βαλκανικής, ήρθε αντιμέτωπο με το ιστορικό πεπρωμένο του. Ο ελληνικός στρατός απελευθερώνει, την μια μετά την άλλη, τις ελληνικές πόλεις της Μακεδονίας. Μετά την μάχη του Σαρανταπόρου, ο Έλληνας αρχιστράτηγος, διάδοχος Κωνσταντίνος, βρέθηκε προ του διλήμματος, εάν έπρεπε, η στρατιά να προχωρήσει προς βορρά στο Μοναστήρι ή να στραφεί ανατολικά στη Θεσσαλονίκη. Το δίλημμα αυτό έγινε η αφορμή να ξεσπάσει έντονη διαμάχη μεταξύ του διαδόχου Κωνσταντίνου και του τότε Πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος επέμενε ορθά για στροφή της στρατιάς προς Θεσσαλονίκη και έτσι σε αυτό το περιστατικό διακρίνουμε τις πρώτες σπίθες του μετέπειτα εκδηλωθέντος βίαια εθνικού διχασμού.
Τελικά, η στρατιά κατευθύνθηκε προς Θεσσαλονίκη και ανατέθηκε στην 5η μεραρχία να καλύπτει το αριστερό πλευρό της και να αναλάβει την ευθύνη, εκτιμώντας την κατάσταση, να προχωρήσει στην απελευθέρωση του Μοναστηρίου, το οποίο υπόψη είναι χτισμένο δίπλα στα ερείπια της αρχαίας Ελληνικής πόλης της Ηράκλειας και κατοικούνταν σε μεγάλο ποσοστό από Έλληνες. Σήμανε λοιπόν, την 18η Οκτ. του 1912, η ώρα της απελευθέρωσης της ελληνικής από αρχαιότατων χρόνων - το μαρτυρούν άλλωστε τα ερείπια της αρχαίας ελληνιστικής  πόλης των Πετρών – περιοχής Αμυνταίου, αφού ο ελληνικός στρατός,  συνεχίζοντας την προέλαση του, την απελευθερώνει εκείνη την ημέρα για πρώτη φορά.
Στις 23 Οκτ, διεξάγεται η ιστορική μάχη του Σόροβιτς, η οποία καταλήγει με απόλυτη επιτυχία για τον ελληνικό στρατό μετά την ήττα των τουρκικών στρατευμάτων, με παράλληλη  προώθηση του 16ο συντάγματος πεζικού, πέρα από το Αμύνταιο και τις σιδηροδρομικές γραμμές, ως το χωριό Πέτρες.
Φθάνουμε όμως στην τραγική νύχτα της 23ης Οκτωβρίου. Το βράδυ, ένας Τουρκαλβανός, υπολοχαγός από τα Ιωάννινα, ο Εσσάτ, ζήτησε την άδεια από τον αρχηγό των τουρκικών δυνάμεων Τζαβίτ Πασά να διενεργήσει επιχείρηση παράτολμη κατά των νώτων της 5ης μεραρχίας, με δύναμη λίγων ανδρών και 4 πολυβόλα. Όπως έγινε αργότερα γνωστό, επρόκειτο για την πολυβολαρχία του 49ου συντάγματος πεζικού της 17ης μεραρχίας του τουρκικού στρατού. Ο Τζαβίτ Πασάς, με μεγάλη δυσκολία έδωσε την άδεια του, απειλώντας ωστόσο τον τολμηρό αξιωματικό, ότι αν έχανε τους άνδρες και τα πολυβόλα θα διέταζε τον τουφεκισμό του. Εκείνη τη νύχτα όμως, ο Εσσάτ πέτυχε ό,τι δεν είχαν πετύχει με σκληρό αγώνα οι μονάδες του Τσαβίτ τις προηγούμενες μέρες. Τις νυχτερινές ώρες ακούγονταν ασυνήθιστα έντονα γαυγίσματα σκύλων από το χωριό Ροδώνας, διότι οι Τούρκοι του Εσσάτ περνούσαν μέσα από αυτό. Το χωριό Ροδώνας εκείνη την εποχή, όπως και άλλα χωριά της περιοχής, ήταν αμιγώς τουρκικό. Ο θόρυβος αυτός επέσυρε την προσοχή του 5ου λόχου του 2ου τάγματος που βρισκόταν εκεί σε προφυλακές. Ο λόχος απέστειλε περιπόλους και ανέφερε την πληροφορία στο τάγμα του, αλλά ο διοικητής του τάγματος δεν προέβη σε οποιαδήποτε ενέργεια με την δικαιολογία, ότι οι προφυλακές δεν ήταν δική του ευθύνη και μάλιστα απάντησε απαράδεκτα ότι « Εσείς και στον ύπνο σας Τούρκους ονειρεύεστε…». Αργότερα είπε, πως δεν έλαβε κανένα μέτρο, επειδή νόμιζε, ότι ο υπόψη λόχος υπαγόταν στις άμεσες διαταγές της Μεραρχίας και εκτελούσε συγκεκριμένη αποστολή, στην οποία δεν μπορούσε να επέμβει.
        Όμως, για την καταστροφή που ακολούθησε, δεν φταίει μόνο η τολμηρή ιδέα του Εσσάτ, ούτε η ανευθυνότητα του διοικητή του ελληνικού τάγματος. Μια τέτοια ενέργεια δεν θα μπορούσε να επιτύχει, αν δεν υπήρχαν οι κατάλληλοι οδηγοί. Πράγματι, ένας μπέης των χωριών Ροδώνα – Φανού, ο περιβόητος Ισίν Χασάν, αναλαμβάνει να συμμετάσχει στην αποστολή και να βρει τρόπο να καθοδηγήσει το μικρό τουρκικό τμήμα στα νώτα του ελληνικού στρατού, μέσα από τον βάλτο της περιοχής. Για τον σκοπό αυτό λοιπόν βρήκε έναν οδηγό που δούλευε ως εργάτης στα χωράφια του και καταγόταν από το χωριό Πεδινό. Ο οδηγός αυτός δεν ήταν άλλος από τον διαβόητο κομιτατζή της εποχής του Μακεδονικού Αγώνα, τον επονομαζόμενο από τους Τούρκους «Καρά Κομίτ» ( Μαύρος κομιτατζής). Ο άνθρωπος αυτός, που δούλεψε με λύσσα υπέρ της βουλγαρικής εξαρχίας τα προηγούμενα χρόνια, ήταν γνωστός για τις φρικαλεότητες του εις βάρος και Ελλήνων πατριαρχικών κατοίκων του Ξινού-Νερού, το οποίο τότε ήταν το διοικητικό κέντρο και το μεγαλύτερο χωριό της περιοχής. Δέχτηκε λοιπόν την πρόταση του Ισίν Χασαν και καθοδήγησαν μαζί τους Τούρκους, περνώντας τους μέσα από στεγνά μονοπάτια του βάλτου αλλά και όπου χρειαζόταν, χρησιμοποιώντας βάρκες. Τον βάλτο, τον γνώριζε καλά από τα γεγονότα της περιόδου 1903-1908. Με αυτόν τον τρόπο ενεργεί ως νέος Εφιάλτης και συνεργάζεται με αυτούς, που παλαιότερα ακόμη και ο ίδιος είχε πολεμήσει.  Το τμήμα λοιπόν του Εσσάτ, βρέθηκε ανενόχλητο, Βόρεια της περιοχής ερείπια Νέας Κόμης στις 6: 30 το πρωί της 24 Οκτ., κοντά στο ύψωμα 640 τον λόφο του αίματος και σε μικρή απόσταση από τις θέσεις του εκεί εγκατεστημένου λόχου μηχανικού της 5ης μεραρχίας. Αφού έταξε τα πολυβόλα, άνοιξε πύρ στα μετόπισθεν της ελληνικής μεραρχίας, χωρίς οι σκοποί του λόχου μηχανικού να προλάβουν να καλέσουν σε συναγερμό, οι διπλοσκοποί του οποίου ούτε «στα όπλα» δεν κατόρθωσαν να φωνάξουν. Τα αιφνιδιαστικά καταιγιστικά πυρά, οι πολλές απώλειες και οι φωνές των Τούρκων, σκόρπισαν τον πανικό στον λόχο μηχανικού, του οποίου οι άντρες αναμίχθηκαν με τους άντρες του 1ου λόχου γεφυροποιών, εγκαταλείποντας οπλισμό, εξάρτηση ακόμη και τα ενδύματα τους, φεύγοντας αλλόφρονες. Ο πανικός μεταδόθηκε γρήγορα μεταξύ των ελλήνων στρατιωτών.
Οι Τούρκοι μέσα στην σύγχυση που δημιουργήθηκε, κινήθηκαν γρήγορα προς την 5η πυροβολαρχία. Την στιγμή εκείνη, η πυροβολαρχία προσπαθεί ηρωικά να αντιδράσει, αλλά δεν πρόλαβε να ρίξει περισσότερα από 10 βλήματα. Οι απώλειες της πυροβολαρχίας, που αποτελεί φωτεινό παράδειγμα, αφού δεν πανικοβλήθηκε, ήταν πολύ μεγάλες. Μεταξύ των νεκρών, ήταν ο διοικητής της, λοχαγός Δελαπόρτας Σπυρίδων, ο υπολοχαγός Δούκας Αθανάσιος και τρεις αρχηγοί στοιχείων.
    Λαμπρό παράδειγμα αντίστασης, μέσα σε αυτήν την κατάσταση χάους, απετέλεσε και η 6η πυροβολαρχία, η οποία, δεχόμενη επίθεση τουρκικού τμήματος, αιχμαλωτίστηκε μετά από μάχη. Ο διοικητής της, λοχαγός Κοσκινάς Θεόδωρος, αρνήθηκε να εγκαταλείψει τα πυροβόλα του και οι Τούρκοι τον σκότωσαν μαζί με τους αξιωματικούς ανθυπολοχαγούς, Καθίκουρα Κωνσταντίνο και Οικονομόπουλο Νικόλαο, όπως και πολλούς άλλους πυροβολητές, πάνω σε αυτά. Η ειρωνεία της ιστορίας είναι, ότι οι Τούρκοι μετέφεραν τα πυροβόλα αυτά αργότερα, μέσω Κορυτσάς, στην πολιορκία του Μπιζανίου και ο ελληνικός στρατός τα ξαναπήρε πίσω, όταν απελευθέρωσε τα Γιάννενα στις 21 Φεβρουαρίου 1913.
        Στο σημείο αυτό θα ήθελα να μνημονεύσω τον ηρωικό υπάλληλο του τηλεγραφείου Αμυνταίου, ο οποίος μέσα σε αυτό το χάος  ενημέρωσε το τηλεγραφείο της Κοζάνης για την καταστροφή και εκείνο με τη σειρά του ειδοποίησε την Αθήνα. Οι Τούρκοι, εκείνη την αποφράδα ημέρα, πυρπολούν τα χωριά Ξινό-Νερό, το οποίο κατέστρεψαν ολοσχερώς και Αμύνταιο, το οποίο έκαψαν μερικώς. Οι περισσότεροι κάτοικοι του Ξινού-Νερού το είχαν εγκαταλείψει και είχαν βρεί καταφύγιο πολλοί από αυτούς στα Σέρβια και άλλες περιοχές, ενώ είναι χαρακτηριστικό, ότι  κάποιες γυναίκες, φεύγοντας, άφησαν σε κρυφά σημεία τα παιδία τους, ακόμη και μέσα σε μεγάλα πιθάρια, γιατί δεν μπορούσαν να τα κουβαλήσουν τρέχοντας και τα περιμάζεψαν οι επόμενοι κάτοικοι που έφευγαν και αυτοί. Σαράντα  όμως γέροντες, που αρνήθηκαν να το εγκαταλείψουν, συγκεντρώθηκαν από τους Τούρκους σε έναν στάβλο και τους έκαψαν ζωντανούς, ενώ τα οστά τους τάφηκαν αργότερα σε ομαδικό τάφο. Άλλοι 20 περίπου διασώθηκαν, όταν ο Τουρκαλβανός κλειδούχος Οσμάν, του σιδηροδρομικού σταθμού Ξινού-Νερού, τους έκρυψε στο υπόγειο της αποθήκης του σταθμού και παραπλάνησε τους Τούρκους, ώστε να μην τους ανακαλύψουν. Οι αγριότητες των Τούρκων ήταν απερίγραπτες και είναι χαρακτηριστικό, ότι από την μανία τους δεν γλίτωσαν ούτε τα ζώα, όπως τα γουρούνια, τα οποία κατέσφαξαν. Το δε σχολείο του χωριού, που πριν 3 χρόνια είχε λειτουργήσει, πυρπολείται, όπως και οι εκκλησίες του.
Στα Σέρβια, οι Ξινονερίτες και οι άλλοι πρόσφυγες που κατέφυγαν εκεί για να διασωθούν, βρήκαν την στήριξη και τη βοήθεια των κατοίκων. Μέρος τους, στεγάστηκε προσωρινά στο ιστορικό μεγάλο κτήριο, που διασώζετε μέχρι σήμερα μετά την γέφυρα του Αλιάκμονα, στην είσοδο της πόλης των Σερβίων και είναι κατάλληλη η στιγμή, σε συνεργασία με τον δήμο Σερβίων, να αναδειχτεί αυτή η πτυχή της κοινής ιστορίας των δύο Δήμων,  με βάση και αυτό το ιστορικό και καλοδιατηρημένο κτήριο, στο οποίο βρήκαν καταφύγιο οι κατατρεγμένοι κάτοικοι της περιοχής μας. Επίσης, μια αδελφοποίηση πιθανόν των δύο δήμων, που τους ενώνει  αυτή η ηρωική και δραματική πτυχή της ιστορίας τους, ίσως να ήταν στο μέλλον κατάλληλη ενέργεια.
    Είναι όμως σημαντικό, να αναφέρει κανείς, ότι τις μεγαλύτερες απώλειες προκάλεσαν στους Έλληνες στρατιώτες οι Τούρκοι χωρικοί, οι οποίοι χωρισμένοι σε ομάδες ατάκτων, κατακρεούργησαν  τους στρατιώτες, όταν υποχωρούσαν, περνώντας μέσα από τα τουρκικά χωριά. Ο διοικητής της 5ης Μεραρχίας, συνταγματάρχης Ματθαιόπουλος Δημήτριος, αντικαταστάθηκε, όμως γλίτωσε το στρατοδικείο διότι υπήρξε παλαιότερα δάσκαλος στην σχολή ευελπίδων του Κωνσταντίνου και ο αρχιστράτηγος  δεν τον παρέπεμψε σε δίκη. Φαίνεται πως λειτούργησε ο δεσμός μεταξύ μαθητή και δασκάλου. Εξαιτίας των γεγονότων στην περιοχή μας, η 5η Μεραρχία, είχε τις μεγαλύτερες απώλειες από όλες τις άλλες στον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο. Τελικά, δημιουργείται τμήμα Στρατιάς, το οποίο αποτελείται από την 5η Μεραρχία και αποσπάσματα Ευζώνων υπο την ηγεσία του Συνταγματάρχη Μηχανικού Στέφανου Γεννάδη.
          Έτσι, φτάνουμε στην ιστορική ημέρα της 6ης Νοεμβ. 1912 και στην οριστική απελευθέρωση της περιοχής Αμυνταίου. Στις 11 το πρωί, η 5η Μεραρχία, υπο την νέα  διοίκηση της, προελαύνει μέσω της οδού Πτολεμαίδας- Βεύης. Η 4η Μεραρχία, με διοικητή τον υποστράτηγο Κωνσταντίνο  Μοσχόπουλο, κινούνταν ήδη, περίπου από τις 7 το πρωί, από το χωριό Μανιάκι, μέσω της οδού που το συνέδεε  με την Βεγόρα, προχωρώντας κοντά στην όχθη της λίμνης. Το ιππικό της προπορευόταν της εμπροσθοφυλακής και μετά από σκληρή μάχη κατέλαβε την γέφυρα της Βεγόρας. Στη 1 το μεσημέρι, η 4η μεραρχία μπαίνει στο Αμύνταιο και προωθεί τμήματα της προς την στενωπό Κλειδίου. Η ώρα της οριστικής λευτεριάς του Αμυνταίου είχε φτάσει! Στην στενωπό Κλειδίου, από τις 14.30, η μεραρχία δέχεται πυρά τουρκικών πολυβόλων που κατείχαν τα εκατέρωθεν υψώματα. Επακολούθησε αποφασιστική επίθεση της, με δύο τάγματα σε πρώτη γραμμή, υποστηριζόμενα από δύο πυροβολαρχίες. Οι Τούρκοι προέβαλαν ασθενή αντίσταση και μετά απο σύντομο αγώνα συμπτύχθηκαν στο εσωτερικό των στενών Κλειδίου.  Η 5η μεραρχία, αφού προέλασε, έφτασε στις 3 το μεσημέρι η κεφαλή της κύριας φάλαγγας της, στην διακλάδωση της οδού προς το Αμύνταιο, όπου δέχτηκε αραιά πυρά πυροβολικού.
      Με αυτόν τον τρόπο απελευθερώθηκε για δεύτερη φορά την 6η Νεομβ. 1912 η αιματοβαμμένη ηρωική γη του Αμυνταίου και συνεχίστηκε η προέλαση του στρατού προς Φλώρινα. Αν μάλιστα δεν είχε συμβεί η προδοσία και το ατύχημα της 24 Οκτ., ο ελληνικός στρατός θα είχε προλάβει να απελευθερώσει και το Μοναστήρι, το οποίο έπεσε σε αλλόφυλα χέρια αν και σε αυτό ζούσαν κατά πλειοψηφία τότε συμπαγείς ελληνικοί πληθυσμοί, την παρουσία των οποίων μαρτυρεί μέχρι σήμερα, μέσα από τις ελληνικές αγιογραφίες του, ο υπέροχος και απέριττος Μητροπολιτικός ναός του Αγ. Δημητρίου Μοναστηρίου. Στις θυσίες, τις οποίες έκανε ο ελληνικός στρατός, θα ήταν παράλειψη, να μην προσθέσει κανείς και τους αγώνες αμέτρητων εθελοντών που πήραν μέρος στην μάχη, στελεχώνοντας τις μονάδες του στρατού και οι οποίοι κατάγονταν από άλλες υπόδουλες και αλύτρωτες τότε περιοχές όπως η Κύπρος, η Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου.
Σήμερα και πάλι, η πατρίδα μας περνά δύσκολες μέρες και διάφοροι άσπονδοι φίλοι και εχθροί, λόγω της οικονομικής κρίσης των τελευταίων χρόνων, βρήκαν την ευκαιρία  να εγείρουν νέες προκλητικές διεκδικήσεις εις βάρος μας. Κακόπιστοι γείτονες εγείρουν προκλητικές και ανιστόρητες αξιώσεις συνεχώς, άλλοι παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και της πολύπαθης Κύπρου, άλλοι ονειρευόμενοι και ορεγόμενοι  φαιδρές και γραφικές μεγάλες ιδέες, συμπεριφερόμενοι ως μικρομέγαλοι θρασύτατοι ταραξίες της ειρήνης και της σταθερότητας των Βαλκανίων, λόγω την υποστήριξης που έχουν από μεγάλες δυνάμεις και άλλοι προσβάλλοντας και υποκλέπτοντας ανιστόρητα την πολιτιστική μας κληρονομιά και ιστορία, προκαλώντας αναίσχυντα και ανεγείροντας κακότεχνα και αντιαισθητικά αγάλματα στην χώρα τους, προσπαθώντας να καπηλευτούν την ιστορία της ελληνικής Μακεδονίας. Όσα όμως μουσεία κέρινων ομοιωμάτων και αν ιδρύσουν, προσπαθώντας να ανακαλύψουν και να δημιουργήσουν τεχνητά ψευδή πολιτιστική και εθνική ταυτότητα, η γη της Μακεδονίας μας θα τους δίνει συνεχώς καταλυτικές απαντήσεις, αναδεικνύοντας και με τις ανακαλύψεις των αρχαιολογικών ανασκαφών από τα έγκατα της, την ακράδαντη και μόνη αλήθεια.  Οι Μακεδόνες είναι αρχαίο ελληνικό φύλο με ένδοξη ιστορία και δεν έχουν σχέση με μεταγενέστερους εποίκους της Βαλκανικής, οι οποίοι κατήλθαν σε αυτήν μόλις τον 6ο μ.χ. αιώνα. Αυτό πρέπει να έχουν πάντα κατά νου οι ανιστόρητοι κακοποιοί της αλήθειας.
Σε όλους αυτούς όμως, όπως και στις μεγάλες δυνάμεις που τους υποστηρίζουν κάποιες φορές, καθώς επίσης και στους δανειστές της Ελλάδας, η απάντηση μας πρέπει να είναι η εθνική συνεννόηση όλων, η σθεναρή και αταλάντευτη προάσπιση των εθνικών δικαίων και η συνεργασία για την υπέρβαση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε, μέσα σε κλίμα εθνικής ενότητας, ομόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης. Έτσι ώστε να γίνουν πράξη οι στίχοι του μεγάλου ποιητή μας Άγγελου Σικελιανού «Ομπρός, βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα, ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από τον κόσμο!» έχοντας παράλληλα κατά νου τους αισιόδοξους στίχους του νομπελίστα ποιητή μας Γ. Σεφέρη που έγραφε: «Λίγο ακόμα θα ιδούμε τις αμυγδαλιές ν' ανθίζουν, τα μάρμαρα να λάμπουν στον ήλιο, τη θάλασσα να κυματίζει, λίγο ακόμα, να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα». Ένα όμως να έχουν πάντα υπόψη τους εχθροί και φίλοι, ότι η "Η Ελλάς προώρισθαι να ζήσει και θα ζήσει", όπως στα τέλη του 19ου αιώνα, σε αντίστοιχα κρίσιμες εθνικά στιγμές, είχε δηλώσει ο τότε πρωθυπουργός της Χαρίλαος Τρικούπης.

Ζήτω η ελληνική Μακεδονία μας!

Ζήτω το ελεύθερο Αμύνταιο!

ΠΗΓΕΣ: (Η ομιλία στηρίχτηκε σε στοιχεία από προσωπική οκταετή έρευνα του Ευάγγελου Ιωαννίδη, που βρίσκονται στο αρχείο του. Ανάμεσα στις άλλες πηγές του είναι μαρτυρίες κατοίκων του Ξινού Νερού και της περιοχής Αμυνταίου, όπως και η ιστορία  ΓΕΣ/ΔΙΣ. Παρακαλείται οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται, να κάνει χρήση του κειμένου ή να προχωρήσει σε αναδημοσίευση του, να ζητά πάντα την άδεια κατά προτίμηση γραπτή του Ευάγγελου Ιωαννίδη και απαραιτήτως να αναφέρει το όνομα του δημιουργού του κειμένου όποτε κάνει χρήση του κειμένου και για όποιο λόγο. Απαγορεύεται  η αναδημοσίευση και αναπαραγωγή μερικά η ολικά χωρίς γραπτή άδεια του δημιουργού του κειμένου,Ν.2121/1993 περί προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων. Oι παραβάτες υπέχουν τις κυρώσεις, που προβλέπονται)

Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

 ΣΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΠΟΥ ΕΚΦΩΝΗΣΑ ΧΘΕΣ.

ΠΗΓΗ: ΗΧΩ

 ΠΗΓΗ:http://lexovitis.blogspot.gr ΠΗΓΗ:http://eperiskopio.blogspot.gr

ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΑΜΥΝΤΑΙΟ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ Α ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ Α ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ
ΠΗΓΗ ΛΕΧΟΒΙΤΗΣ-http://lexovitis.blogspot.gr/

ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ Α ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Hμερίδα για τα 100 χρόνια από την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου πολέμου στο Αμύνταιο… (ΒΙΝΤΕΟ)



  Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η επιστημονική ημερίδα που είχε ως θέμα τα 100 χρόνια από την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου πολέμου και την συμβολή της περιοχής στον αγώνα, που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 5 Νοεμβρίου, στο Πνευματικό Κέντρο Αμυνταίου. ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
  

  Στην εκδήλωση που οργάνωσε ο Δήμος Αμυνταίου σε συνεργασία με την ΔΗΚΕΑ, παραβρέθηκαν οι στρατιωτικές, θρησκευτικές και πολιτικές αρχές του τόπου, ενώ αμείωτο κράτησαν το ενδιαφέρων των παρευρισκομένων με τις ενδιαφέρουσες εισηγήσεις τους, οι: Ιφιγένεια Βαμβακίδου – αναπληρώτρια καθηγήτρια Π.Δ.Μ., Ανδρομάχη Σολάκη – υποψήφια Διδάκτων Ιστορίας του Π.Δ.Μ., Ηλίας Χασιώτης – ερευνητής τοπικής ιστορίας και Ευάγγελος Ιωαννίδης – δικηγόρος, ερευνητής τοπικής ιστορίας.
ΠΗΓΗ:http://eperiskopio.blogspot.gr/

RADIO SYMBAN ΕΛΕΝΑ ΜΑΤΣΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟ κ.ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΙΩΑΝΝΙΔΗ 30-6-2025 ΣΚΟΠΙΑΝΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΑΣ

  RADIO SYMBAN ΕΛΕΝΑ ΜΑΤΣΟΥΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΚΗΓΟΡΟ Κ.ΒΑΓΓΕΛΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ 30-6-2025 ΣΚΟΠΙΑΝΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΗΓΗ:  A...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"