RBS: Η Ελλάδα θα χρειαστεί και τρίτο πακέτο
Πρώτη καταχώρηση: Πέμπτη, 8 Μαρτίου 2012, 09:30
Η ROYAL Bank of Scotland προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει ορισμένες από τις λεπτομέρειες του PSI και του δεύτερου πακέτου στήριξης, βασιζόμενη σε δημοσιευμένα στοιχεία και σε άλλα που έχουν διαρρεύσει.
«Το συμπέρασμα είναι ότι, στο σενάριο της ήπιας οικονομικής ανάκαμψης, της βελτίωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος και της ύπαρξης εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να έχει ένα τεράστιο χρέος μέχρι το 2020, το οποίο θα ανέρχεται στο 160% του Α.Ε.Π. περίπου, ποσό που δεν διαφέρει και πολύ από αυτό που καταγράφηκε το προηγούμενο έτος», σύμφωνα με την RBS.
«Ωστόσο, το 80% αυτού του χρέους θα είναι προς τον επίσημο τομέα, γεγονός που θα κάνει τις διαπραγματεύσεις για το επόμενο πακέτο διάσωσης ακόμα πιο πολιτικά ευαίσθητες, καθώς μπορεί να απαιτηθεί ''κούρεμα'' του χρέους και από τον επίσημο τομέα» τονίζει.
Με βάση την τράπεζα, «το 2014, στο τέλος του δεύτερου πακέτου διάσωσης, το χρέος θα είναι υψηλότερο απ' ό,τι στο τέλος του τρέχοντος έτους μετά το PSI και θα ανέρχεται περίπου στο 180%, σύμφωνα με το βασικό σενάριο».
Κατά την RBS, η έλλειψη βελτίωσης σε ό,τι αφορά στην πορεία του χρέους οφείλεται κυρίως:
- στην εκτίμηση ότι η οικονομία δεν θα αναπτυχθεί με τόσο υψηλό ρυθμό όσο προβλέπει ο επίσημος τομέας.
- στο γεγονός ότι η συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους επιφέρει τεράστια αύξηση στις απώλειες της Ελλάδας σε σχέση με το EFSF.
- στο γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος των ομολόγων, κατά την εκτίμηση της τράπεζας, θα αποφύγει το PSI, συμπεριλαμβανομένων των ομολόγων ύψους περίπου 56 δισ. ευρώ που βρίσκονται στην κατοχή της ΕΚΤ και των εθνικών κεντρικών τραπεζών, των ομολόγων των σιδηροδρόμων (4 δισ. ευρώ) και των διεθνών ομολόγων (18,4 δισ. ευρώ).
Η τράπεζα εκτιμά επίσης πως οι προσδοκίες για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις παραμένουν πολύ αισιόδοξες.
Σύμφωνα με την RBS, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας για φέτος ανέρχονται περίπου στα 40 δισ. ευρώ, ενώ η χώρα θα χρειαστεί από 20 έως 28 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2016. Από εκεί και πέρα, οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα μπορούσαν να πέσουν κάτω από τα 20 δισ. ευρώ και να κινηθούν προς τα 10 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου, εάν υπολογιστεί ότι θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 2,5% του Α.Ε.Π. στο διάστημα 2015-2020.
Υπό αυτό το σενάριο, το τρίτο πακέτο διάσωσης θα πρέπει να ανέλθει περίπου στα 110 δισ. ευρώ για την περίοδο από το 2015 έως το 2020, ποσό το οποίο πολύ δύσκολα θα αντληθεί από τον επίσημο τομέα, μετά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στις διαπραγματεύσεις για το δεύτερο πακέτο διάσωσης. Από αυτή την άποψη, μπορεί να απαιτηθεί επιπλέον αναδιάρθρωση του χρέους προς τον επίσημο τομέα.
Η σύνθεση του χρέους θα αλλάξει γρήγορα και το 66% περίπου του συνολικού χρέους το 2012 μετά το PSI θα σχετίζεται με τον επίσημο τομέα, ποσοστό το οποίο θα αυξηθεί στο 80% το 2020.
Αν η Ελλάδα δεν καταφέρει να ιδιωτικοποιήσει κανένα από τα ακίνητα που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, τότε το χρέος της θα διαμορφωθεί στο 171% του ΑΕΠ το 2020.
Υπό ένα σενάριο ισχυρής ανάπτυξης (με ρυθμό 4% από το 2015 και μετά) και πλήρους ιδιωτικοποίησης, το χρέος θα διαμορφωθεί στο 130% του Α.Ε.Π. το 2020.
«Το συμπέρασμα είναι ότι, στο σενάριο της ήπιας οικονομικής ανάκαμψης, της βελτίωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος και της ύπαρξης εσόδων από αποκρατικοποιήσεις, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να έχει ένα τεράστιο χρέος μέχρι το 2020, το οποίο θα ανέρχεται στο 160% του Α.Ε.Π. περίπου, ποσό που δεν διαφέρει και πολύ από αυτό που καταγράφηκε το προηγούμενο έτος», σύμφωνα με την RBS.
«Ωστόσο, το 80% αυτού του χρέους θα είναι προς τον επίσημο τομέα, γεγονός που θα κάνει τις διαπραγματεύσεις για το επόμενο πακέτο διάσωσης ακόμα πιο πολιτικά ευαίσθητες, καθώς μπορεί να απαιτηθεί ''κούρεμα'' του χρέους και από τον επίσημο τομέα» τονίζει.
Με βάση την τράπεζα, «το 2014, στο τέλος του δεύτερου πακέτου διάσωσης, το χρέος θα είναι υψηλότερο απ' ό,τι στο τέλος του τρέχοντος έτους μετά το PSI και θα ανέρχεται περίπου στο 180%, σύμφωνα με το βασικό σενάριο».
Κατά την RBS, η έλλειψη βελτίωσης σε ό,τι αφορά στην πορεία του χρέους οφείλεται κυρίως:
- στην εκτίμηση ότι η οικονομία δεν θα αναπτυχθεί με τόσο υψηλό ρυθμό όσο προβλέπει ο επίσημος τομέας.
- στο γεγονός ότι η συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους επιφέρει τεράστια αύξηση στις απώλειες της Ελλάδας σε σχέση με το EFSF.
- στο γεγονός ότι ένα σημαντικό μέρος των ομολόγων, κατά την εκτίμηση της τράπεζας, θα αποφύγει το PSI, συμπεριλαμβανομένων των ομολόγων ύψους περίπου 56 δισ. ευρώ που βρίσκονται στην κατοχή της ΕΚΤ και των εθνικών κεντρικών τραπεζών, των ομολόγων των σιδηροδρόμων (4 δισ. ευρώ) και των διεθνών ομολόγων (18,4 δισ. ευρώ).
Η τράπεζα εκτιμά επίσης πως οι προσδοκίες για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις παραμένουν πολύ αισιόδοξες.
Σύμφωνα με την RBS, οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας για φέτος ανέρχονται περίπου στα 40 δισ. ευρώ, ενώ η χώρα θα χρειαστεί από 20 έως 28 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2016. Από εκεί και πέρα, οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα μπορούσαν να πέσουν κάτω από τα 20 δισ. ευρώ και να κινηθούν προς τα 10 δισ. ευρώ στο τέλος της περιόδου, εάν υπολογιστεί ότι θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα περίπου 2,5% του Α.Ε.Π. στο διάστημα 2015-2020.
Υπό αυτό το σενάριο, το τρίτο πακέτο διάσωσης θα πρέπει να ανέλθει περίπου στα 110 δισ. ευρώ για την περίοδο από το 2015 έως το 2020, ποσό το οποίο πολύ δύσκολα θα αντληθεί από τον επίσημο τομέα, μετά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν στις διαπραγματεύσεις για το δεύτερο πακέτο διάσωσης. Από αυτή την άποψη, μπορεί να απαιτηθεί επιπλέον αναδιάρθρωση του χρέους προς τον επίσημο τομέα.
Η σύνθεση του χρέους θα αλλάξει γρήγορα και το 66% περίπου του συνολικού χρέους το 2012 μετά το PSI θα σχετίζεται με τον επίσημο τομέα, ποσοστό το οποίο θα αυξηθεί στο 80% το 2020.
Αν η Ελλάδα δεν καταφέρει να ιδιωτικοποιήσει κανένα από τα ακίνητα που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, τότε το χρέος της θα διαμορφωθεί στο 171% του ΑΕΠ το 2020.
Υπό ένα σενάριο ισχυρής ανάπτυξης (με ρυθμό 4% από το 2015 και μετά) και πλήρους ιδιωτικοποίησης, το χρέος θα διαμορφωθεί στο 130% του Α.Ε.Π. το 2020.
ΠΗΓΗ: zougla.gr
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ: ΕΞΑΡΧΗΣ ΤΟΝΙΖΩ ΟΤΙ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΟΥΤΕ ΣΩΘΗΚΑΜΕ ΟΥΤΕ ΛΥΣΑΜΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΥΤΕ ΕΠΩΦΕΛΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ. ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΠΩΦΕΛΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΔΑΝΕΙΣΤΩΝ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΦΩΝΑΖΩ ΟΤΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ ΑΛΛΑ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΠΑΜΕ ΣΕ ΚΟΥΡΕΜΑ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ Ο ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΚΑΙ Η ΕΚΤ.
ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΕΓΡΑΨΑ ΣΤΙΣ 23/2/2012
ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΕΓΡΑΨΑ ΣΤΙΣ 23/2/2012
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΟΥ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ ΔΕΝ ΛΥΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
ΣΑΣ ΕΛΕΓΑ ΣΥΝΕΧΩΣ ΟΤΙ ΤΟ 2020 ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ 120% ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΕΠ ΧΡΕΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ 2012 ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ.ΕΠΙΣΗΣ ΤΟΝΙΖΩ ΣΥΝΕΧΩΣ ΟΤΙ ΘΑ ΧΡΕΙΣΤΕΙ ΝΕΟ ΠΑΚΕΤΟ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΑ ΔΑΝΕΙΑΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΠΕΡΑΝ ΑΥΤΗΣ ΠΟΥ ΜΟΛΙΣ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ. ΤΩΡΑ ΜΕ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΡΡΗΤΗ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΝ ΟΙ FINANCIAL TIMES. ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΜΟΥ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ ΕΧΩ ΤΟΝΙΣΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΑΜΦΙΒΑΛΛΩ ΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ 2020 ΣΤΟ 120% ΑΕΠ ΚΑΙ ΑΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΑΣΟΥΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ. ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΑΝ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ ΔΕΝ ΠΕΣΕΙ ΜΕ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΣΤΟ 90% ΤΟΥ ΑΕΠ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ ΚΑΙ ΕΧΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΜΕΣΩΣ ΜΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΣΤΟ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟ ΚΟΥΡΕΜΑ ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΜΟΛΟΓΩΝ ΤΗΣ ΕΚΤ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΕΙ ΜΕ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΟΜΟΛΟΓΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΓΟΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ΑΓΟΡΑ ΚΑΙ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΠΟΥ ΜΑΣ ΔΑΝΕΙΣΑΝ ΟΙ ΕΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΝΤ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΙΟ ΤΟΥ 2010 ΚΑΙ ΜΕΤΑ. ΑΛΛΩΣ ΘΑ ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΠΑΛΙ ΛΥΣΗ ΣΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙΡΟ.Η ΔΕ ΣΥΝΤΑΓΗ ΚΑΜΙΑ ΛΥΣΗ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΑΦΟΥ ΠΑΛΙ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΜΜΟΝΗ ΣΕ ΑΔΙΚΕΣ ΟΡΙΖΟΝΤΙΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΜΠΗΧΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΚΑΙ ΤΙ ΕΛΕΓΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΣΗΜΕΡΑ 3/2/2012
ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΠΟΥ ΕΔΩΣΑ ΣΤΙΣ 3/2/2012 ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΣΟΦΙΑ ΖΟΥΖΕΛΗ
http://www.symmaxos.gr/ ?p=2682
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΚΑΙ ΤΙ ΕΛΕΓΑ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΣΗΜΕΡΑ 3/2/2012
ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΡΑ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΠΟΥ ΕΔΩΣΑ ΣΤΙΣ 3/2/2012 ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΣΟΦΙΑ ΖΟΥΖΕΛΗ
http://www.symmaxos.gr/
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΧΡΕΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΩ
Kρίση χρέους. Υπάρχει λύση.
Εφημερίδα Πτολεμαίος
Δεδομένων των εξαιρετικά δύσκολων στιγμών, που περνά η Ελλάδα αλλά και λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης η Ευρώπη στο σύνολο της και ενώ βρισκόμαστε σε κρίσιμο σταυροδρόμι πολύ σημαντικών αποφάσεων, τόσο για την δύσμοιρη χώρα μας, όσο και για την πορεία της ευρωζώνης και του κοινού μας νομίσματος, κρίνω σκόπιμο, να κοινοποιήσω στο ευρύ κοινό για άλλη μια φορά τις απόψεις μου, για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους και δανεισμού, η οποία μας εξουθενώνει τα τελευταία δύο χρόνια και έχει οδηγήσει σε σοβαρή απώλεια μέρους της εθνικής μας κυριαρχίας.
Έχω τονίσει σε όλες τις δημόσιες παρεμβάσεις μου, ποια είναι η λύση, που θεωρώ εφικτή και βιώσιμη ενώ και μετά την απόφαση της 21 Ιουλίου είχα ξεκαθαρίσει αμέσως, ότι δεν είναι επαρκής αυτή , δεν δίνει βιώσιμη λύση αν και άρχιζε η Ευρώπη, να κινείται στην σωστή κατεύθυνση επιτέλους και ότι δεν εξασφάλιζε, ούτε την βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους μας, ούτε την σταθεροποίηση της ευρωζώνης απέναντι στις κατά κύματα επιθέσεις των αγορών.
Υποστήριξα από το 1ο προσυνέδριο της Δημοκρατικής Συμμαχίας με σχετική εισήγηση μου τον Μάρτιο, επισημοποιώντας ήδη πολύ παλαιότερη θέση μου, ότι η λύση πρέπει, να στηρίζεται στην επιμήκυνση του συνολικού δημοσίου χρέους της χώρας, σε εθελοντική βάση πάντα , για να μην δημιουργηθεί πιστωτικό γεγονός χρεοκοπίας. Στην επιμήκυνση αυτή απαιτείται, να επιδιωχθεί η ένταξη του συνόλου των ομολόγων, που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες και οι θεσμικοί επενδυτές με εξαίρεση τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης αν συμμετάσχουν, αλλά και καταβολής των συντάξεων και όχι μόνο τα ομόλογα τα οποία λήγουν μέχρι το 2020, όπως λανθασμένα προβλέφθηκε στην απόφαση της 21 Ιουλίου 2011. Είναι μάταιο να ενταχθούν τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας στην ρύθμιση και μετά να πρέπει, να δανειστούμε πάλι, για να τα στηρίξουμε. Στην μακρόχρονη αυτή επιμήκυνση θα έπρεπε, να συμφωνήσουμε με τους δανειστές μας, ότι είτε θα συρρικνωνόταν το επιτόκιο, ειτε κατά την γνώμη μου πια δεν θα έπρεπε, να υπάρχει επιτόκιο δεδομένου, ότι απειλείται η μη πληρωμή μεγάλου μέρους του κεφαλαίου και συζητούν ήδη αναγκαστικό κούρεμα του, με δυσμενέστατες επιπτώσεις και για εμάς και για την Ευρώπη. Ακόμη είναι απαραίτητο για μια οριστική και σταθερή λύση, να αναθεωρηθούν οι ειδικές συμφωνίες και στην επιμήκυνση με μηδενισμό του επιτοκίου, να συμμετάσχει η ΕΚΤ οπωσδήποτε με τα ελληνικά ομόλογα, που βρίσκονται στα χέρια της ύψους 60 δις ευρώ και αν είναι δυνατόν να περιληφθεί και το ποσό 65 δις, που μας δάνεισε μέχρι σήμερα ο μηχανισμός της ΕΕ-ΔΝΤ. Ένα μέρος των κεφαλαίων, τα οποία θα εξοικονομούνται από τόκους και χρεολυσία με αυτόν τον τρόπο, θα επενδύονται, στα πλαίσια ενός αναπτυξιακού προγράμματος, που θα εκπονηθεί από κοινού με την τρόϊκα, σε παραγωγικά έργα.
Τόνιζα δε από τον Ιούλιο, ότι η λύση, που επελέγη στις 21/7, ενώ άρχιζε πια να κινείται προς την σωστή κατεύθυνση η ευρωζώνη , ήταν άτολμη και δεν καθιστούσε το ελληνικό χρέος βιώσιμο, ενώ ήταν προϊόν ανύπαρκτης και πάλι διαπραγμάτευσης από την μοιραία και άβουλη ελληνική κυβέρνηση. Η λύση αυτή ξεκαθάρισα από τότε, ότι μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο θα αναθεωρηθεί, γιατί δεν λύνει το πρόβλημα όπως και αποδεικνύεται περίτρανα πια σήμερα. Αυτό συνέβη, διότι άφηνε μεγάλο μέρος των ομολόγων αλλά και του χρέους εκτός ρύθμισης , δηλαδή όλα τα ομόλογα που έληγαν μετά το 2020 ύψους 40 δις ευρώ περίπου όπως και το υπόλοιπο χρέος που ήταν στα χέρια της ΕΚΤ και διατηρούνταν παράλογα ένα υψηλότατο επιτόκιο την στιγμή μάλιστα, κατά την οποία ήταν απολύτως φανερό, πως υπάρχει αδυναμία κάλυψης από την Ελλάδα ακόμη και του κεφαλαίου. Το επιτόκιο αυτό είναι υψηλό, διότι μπορεί μεν να μειώθηκε στο 3,5 – 4% σε σχεση με το 5% της πρώτης δανειακής σύμβασης, αλλά ήταν πολύ υψηλότερο σε σχέση με το επιτόκιο των ομολόγων κατά την χρονική στιγμή έκδοσης τους, πράγμα που είναι παντελώς παράλογο υπο τις σημερινές μάλιστα ακραίες συνθήκες.
Η άποψη μου ήταν και παραμένει αμετακίνητη, πως θα χρειαστεί πιο τολμηρή αντιμετώπιση με διεύρυνση του PSI ( μηχανισμός εθελοντίκης συμμετοχής ιδιωτών) και βεβαίως χωρίς αναγκαστικό κούρεμα του χρέους, το οποίο θα δημιουργήσει εφιαλτικά νέα προβλήματα και θα αποτελέσει πιστωτικό γεγονός. Χρειάζεται λοιπόν, να επιδιωχθεί η βαθύτερη συμμέτοχη σε εθελοντική βάση του συνόλου των ομολογιούχων, όπως και η άμεση ενίσχυση με πολύ μεγαλύτερα ποσά τόσο του προσωρινού μηχανισμού EFSF (European Financial Stability Facility) oσο και του μόνιμου ESM (European Stability Mechanism) με περιπου 2 τρις ευρώ, ώστε να μπορούν, να παρεμβαίνουν πολύ περισσότερο στην δευτερογενή αγορά ομολόγων, για να επιτευχθεί σε μεγαλύτερο ποσοστό εθελοντικό κούρεμα του χρέους από το ανεπαρκές 21% στο 50% χωρίς αυτό, να χαρακτηριστεί ποτέ πιστωτικό γεγονός, που θα μας βγάλει για πολλά χρόνια εκτός αγορών. Ηρθε η ώρα η Ευρώπη, να πάψει, να αργοπορεί και να αντιμετωπίζει μίζερα το ζήτημα, γιατί αν δεν το έχουν καταλάβει τα ισχυρά αλαζονικά μέλη της, τα θεμέλια του κοινού νομίσματος έχουν πάρει φωτιά, από την οποία δεν θα γλιτώσει κανείς.
Επίσης επιβάλλεται, να διευρυνθεί η δυνατότητα παρέμβασης των ταμείων EFSF και ΕSM με την πιθανή μάλιστα συγχώνευση των προβλεπόμενων πόρων τους. Είναι κατάλληλη πλέον η στιγμή, να δημιουργηθεί άμεσα και ευρωομόλογο έκδοσης της ΕΚΤ, για να ηρεμήσουν οι αγορές και να αποκατασταθεί η ροή δανεισμού στην περιφέρεια της ευρωζώνης. Εξάλλου θα χρειαστεί, να γίνει με την στήριξη της Ευρώπης η ανακαιφαλαιοποίηση των τραπεζών, οι οποίες θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και θα υποστούν ζημίες. Αυτό δεν μπορεί να γίνει από το ελληνικό κράτος, γιατί θα σήμαινε, ότι θα έπρεπε πάλι, να δανειστεί, για να το επιτύχει.
Εκείνο όμως, που απαιτείται, είναι να σταματήσει άμεσα κάθε κίνηση για επιστροφή στην δραχμή και έξοδο από το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα όπως και κάθε πρόθεση για αναγκαστικό κούρεμα του χρέους και χρεοκοπία κατά συνέπεια της χώρας. Το μέλλον της Ελλάδας μας βρίσκεται μέσα στην ευρωζώνη και μία αντίθετη εξέλιξη θα οδηγήσει σε εξαθλίωση τον λαό και σε αδυναμία εισαγωγής ακόμη και ειδών πρώτης ανάγκης, αφού έχουμε καταφέρει, να εισάγουμε ακόμη και σιτάρι ή κρέας από το εξωτερικό. Το υποτιμημένο και ανυπόληπτο νόμισμα μας τότε δεν θα μπορεί, να μας εξασφαλίσει ούτε την στοιχειώδη εισαγωγή πρώτων υλών όπως πχ πετρέλαιο, δεδομένου και του μεγάλου ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.
Όσον αφορά το παταγωδώς αποτυχημένο μείγμα οικονομικής πολιτικής, που επιβάλλει υπερφορολογήσεις και κεφαλικούς φόρους επι δικαίων και αδίκων όπως και άδικες οριζόντιες περικοπές, χωρίς να καταργεί την πραγματική και συνεχιζόμενη σπατάλη του δημόσιου τομέα και χωρίς να δίνει κίνητρα επενδύσεων και αναπτυξιακή προοπτική στην χώρα, αυτό είναι απαραίτητο τάχιστα, να εγκαταλειφθεί, γιατί ούτε την χώρα βοηθά ούτε και τους δανειστές μας, να εξασφαλίσουν τα κεφάλαια, που μας δάνεισαν. Όσο συνεχίζεται αυτός ο παραλογισμός, τόσο η ύφεση όπως έχω ξαναγράψει, θα βαθαίνει και τόσο η ανεργία θα γίνεται ανεξέλεγκτη. Η πρόβλεψη της ημιθανούς κυβέρνησης και της τρόικας για αναθεωρημένο έλλειμμα 8,5% επι του ΑΕΠ θα έχει την τύχη όλων των αποτυχημένων προβλέψεων τους και προσωπικά πιστεύω, ότι το έλλειμμα το 2011 θα κλείσει πάνω από 9% ως ποσοστο του ΑΕΠ, ενώ τα περι πρωτογενούς πλεονάσματος στις αρχές Απριλίου του 2012 είναι όνειρα θερινής νυκτός μαθητευόμενων μάγων.
Χρειάζεται πλέον αξιοπιστία και σοβαρότητα τόσο από το ελληνικό πολιτικό σύστημα, που δεν την έχει, γιατί φέρεται με απίθανη ανωριμότητα και ανικανότητα όσο και κάλυψη του δραματικού ελλείμματος ευρωπαϊκής ηγεσίας, που είναι πλέον πασιφανές, διότι ορισμένοι ευρωπαίοι ηγέτες επιστρέφουν σε έναν μυωπικό οικονομικό εθνικισμό, καταστρέφοντας δυστυχώς την ιδέα της ΕΕ και της ευρωζώνης, όπως την ονειρεύτηκαν οι ιδρυτές -προπάτορες της και οδηγώντας σε μία αδιέξοδη γερμανική Ευρώπη.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ
Ι. ΚΑΡΑΒΙΤΗ 4 ΑΜΥΝΤΑΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
Εφημερίδα Πτολεμαίος
Δεδομένων των εξαιρετικά δύσκολων στιγμών, που περνά η Ελλάδα αλλά και λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης η Ευρώπη στο σύνολο της και ενώ βρισκόμαστε σε κρίσιμο σταυροδρόμι πολύ σημαντικών αποφάσεων, τόσο για την δύσμοιρη χώρα μας, όσο και για την πορεία της ευρωζώνης και του κοινού μας νομίσματος, κρίνω σκόπιμο, να κοινοποιήσω στο ευρύ κοινό για άλλη μια φορά τις απόψεις μου, για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους και δανεισμού, η οποία μας εξουθενώνει τα τελευταία δύο χρόνια και έχει οδηγήσει σε σοβαρή απώλεια μέρους της εθνικής μας κυριαρχίας.
Έχω τονίσει σε όλες τις δημόσιες παρεμβάσεις μου, ποια είναι η λύση, που θεωρώ εφικτή και βιώσιμη ενώ και μετά την απόφαση της 21 Ιουλίου είχα ξεκαθαρίσει αμέσως, ότι δεν είναι επαρκής αυτή , δεν δίνει βιώσιμη λύση αν και άρχιζε η Ευρώπη, να κινείται στην σωστή κατεύθυνση επιτέλους και ότι δεν εξασφάλιζε, ούτε την βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους μας, ούτε την σταθεροποίηση της ευρωζώνης απέναντι στις κατά κύματα επιθέσεις των αγορών.
Υποστήριξα από το 1ο προσυνέδριο της Δημοκρατικής Συμμαχίας με σχετική εισήγηση μου τον Μάρτιο, επισημοποιώντας ήδη πολύ παλαιότερη θέση μου, ότι η λύση πρέπει, να στηρίζεται στην επιμήκυνση του συνολικού δημοσίου χρέους της χώρας, σε εθελοντική βάση πάντα , για να μην δημιουργηθεί πιστωτικό γεγονός χρεοκοπίας. Στην επιμήκυνση αυτή απαιτείται, να επιδιωχθεί η ένταξη του συνόλου των ομολόγων, που έχουν στα χέρια τους οι ιδιώτες και οι θεσμικοί επενδυτές με εξαίρεση τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης αν συμμετάσχουν, αλλά και καταβολής των συντάξεων και όχι μόνο τα ομόλογα τα οποία λήγουν μέχρι το 2020, όπως λανθασμένα προβλέφθηκε στην απόφαση της 21 Ιουλίου 2011. Είναι μάταιο να ενταχθούν τα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας στην ρύθμιση και μετά να πρέπει, να δανειστούμε πάλι, για να τα στηρίξουμε. Στην μακρόχρονη αυτή επιμήκυνση θα έπρεπε, να συμφωνήσουμε με τους δανειστές μας, ότι είτε θα συρρικνωνόταν το επιτόκιο, ειτε κατά την γνώμη μου πια δεν θα έπρεπε, να υπάρχει επιτόκιο δεδομένου, ότι απειλείται η μη πληρωμή μεγάλου μέρους του κεφαλαίου και συζητούν ήδη αναγκαστικό κούρεμα του, με δυσμενέστατες επιπτώσεις και για εμάς και για την Ευρώπη. Ακόμη είναι απαραίτητο για μια οριστική και σταθερή λύση, να αναθεωρηθούν οι ειδικές συμφωνίες και στην επιμήκυνση με μηδενισμό του επιτοκίου, να συμμετάσχει η ΕΚΤ οπωσδήποτε με τα ελληνικά ομόλογα, που βρίσκονται στα χέρια της ύψους 60 δις ευρώ και αν είναι δυνατόν να περιληφθεί και το ποσό 65 δις, που μας δάνεισε μέχρι σήμερα ο μηχανισμός της ΕΕ-ΔΝΤ. Ένα μέρος των κεφαλαίων, τα οποία θα εξοικονομούνται από τόκους και χρεολυσία με αυτόν τον τρόπο, θα επενδύονται, στα πλαίσια ενός αναπτυξιακού προγράμματος, που θα εκπονηθεί από κοινού με την τρόϊκα, σε παραγωγικά έργα.
Τόνιζα δε από τον Ιούλιο, ότι η λύση, που επελέγη στις 21/7, ενώ άρχιζε πια να κινείται προς την σωστή κατεύθυνση η ευρωζώνη , ήταν άτολμη και δεν καθιστούσε το ελληνικό χρέος βιώσιμο, ενώ ήταν προϊόν ανύπαρκτης και πάλι διαπραγμάτευσης από την μοιραία και άβουλη ελληνική κυβέρνηση. Η λύση αυτή ξεκαθάρισα από τότε, ότι μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο θα αναθεωρηθεί, γιατί δεν λύνει το πρόβλημα όπως και αποδεικνύεται περίτρανα πια σήμερα. Αυτό συνέβη, διότι άφηνε μεγάλο μέρος των ομολόγων αλλά και του χρέους εκτός ρύθμισης , δηλαδή όλα τα ομόλογα που έληγαν μετά το 2020 ύψους 40 δις ευρώ περίπου όπως και το υπόλοιπο χρέος που ήταν στα χέρια της ΕΚΤ και διατηρούνταν παράλογα ένα υψηλότατο επιτόκιο την στιγμή μάλιστα, κατά την οποία ήταν απολύτως φανερό, πως υπάρχει αδυναμία κάλυψης από την Ελλάδα ακόμη και του κεφαλαίου. Το επιτόκιο αυτό είναι υψηλό, διότι μπορεί μεν να μειώθηκε στο 3,5 – 4% σε σχεση με το 5% της πρώτης δανειακής σύμβασης, αλλά ήταν πολύ υψηλότερο σε σχέση με το επιτόκιο των ομολόγων κατά την χρονική στιγμή έκδοσης τους, πράγμα που είναι παντελώς παράλογο υπο τις σημερινές μάλιστα ακραίες συνθήκες.
Η άποψη μου ήταν και παραμένει αμετακίνητη, πως θα χρειαστεί πιο τολμηρή αντιμετώπιση με διεύρυνση του PSI ( μηχανισμός εθελοντίκης συμμετοχής ιδιωτών) και βεβαίως χωρίς αναγκαστικό κούρεμα του χρέους, το οποίο θα δημιουργήσει εφιαλτικά νέα προβλήματα και θα αποτελέσει πιστωτικό γεγονός. Χρειάζεται λοιπόν, να επιδιωχθεί η βαθύτερη συμμέτοχη σε εθελοντική βάση του συνόλου των ομολογιούχων, όπως και η άμεση ενίσχυση με πολύ μεγαλύτερα ποσά τόσο του προσωρινού μηχανισμού EFSF (European Financial Stability Facility) oσο και του μόνιμου ESM (European Stability Mechanism) με περιπου 2 τρις ευρώ, ώστε να μπορούν, να παρεμβαίνουν πολύ περισσότερο στην δευτερογενή αγορά ομολόγων, για να επιτευχθεί σε μεγαλύτερο ποσοστό εθελοντικό κούρεμα του χρέους από το ανεπαρκές 21% στο 50% χωρίς αυτό, να χαρακτηριστεί ποτέ πιστωτικό γεγονός, που θα μας βγάλει για πολλά χρόνια εκτός αγορών. Ηρθε η ώρα η Ευρώπη, να πάψει, να αργοπορεί και να αντιμετωπίζει μίζερα το ζήτημα, γιατί αν δεν το έχουν καταλάβει τα ισχυρά αλαζονικά μέλη της, τα θεμέλια του κοινού νομίσματος έχουν πάρει φωτιά, από την οποία δεν θα γλιτώσει κανείς.
Επίσης επιβάλλεται, να διευρυνθεί η δυνατότητα παρέμβασης των ταμείων EFSF και ΕSM με την πιθανή μάλιστα συγχώνευση των προβλεπόμενων πόρων τους. Είναι κατάλληλη πλέον η στιγμή, να δημιουργηθεί άμεσα και ευρωομόλογο έκδοσης της ΕΚΤ, για να ηρεμήσουν οι αγορές και να αποκατασταθεί η ροή δανεισμού στην περιφέρεια της ευρωζώνης. Εξάλλου θα χρειαστεί, να γίνει με την στήριξη της Ευρώπης η ανακαιφαλαιοποίηση των τραπεζών, οι οποίες θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα και θα υποστούν ζημίες. Αυτό δεν μπορεί να γίνει από το ελληνικό κράτος, γιατί θα σήμαινε, ότι θα έπρεπε πάλι, να δανειστεί, για να το επιτύχει.
Εκείνο όμως, που απαιτείται, είναι να σταματήσει άμεσα κάθε κίνηση για επιστροφή στην δραχμή και έξοδο από το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα όπως και κάθε πρόθεση για αναγκαστικό κούρεμα του χρέους και χρεοκοπία κατά συνέπεια της χώρας. Το μέλλον της Ελλάδας μας βρίσκεται μέσα στην ευρωζώνη και μία αντίθετη εξέλιξη θα οδηγήσει σε εξαθλίωση τον λαό και σε αδυναμία εισαγωγής ακόμη και ειδών πρώτης ανάγκης, αφού έχουμε καταφέρει, να εισάγουμε ακόμη και σιτάρι ή κρέας από το εξωτερικό. Το υποτιμημένο και ανυπόληπτο νόμισμα μας τότε δεν θα μπορεί, να μας εξασφαλίσει ούτε την στοιχειώδη εισαγωγή πρώτων υλών όπως πχ πετρέλαιο, δεδομένου και του μεγάλου ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.
Όσον αφορά το παταγωδώς αποτυχημένο μείγμα οικονομικής πολιτικής, που επιβάλλει υπερφορολογήσεις και κεφαλικούς φόρους επι δικαίων και αδίκων όπως και άδικες οριζόντιες περικοπές, χωρίς να καταργεί την πραγματική και συνεχιζόμενη σπατάλη του δημόσιου τομέα και χωρίς να δίνει κίνητρα επενδύσεων και αναπτυξιακή προοπτική στην χώρα, αυτό είναι απαραίτητο τάχιστα, να εγκαταλειφθεί, γιατί ούτε την χώρα βοηθά ούτε και τους δανειστές μας, να εξασφαλίσουν τα κεφάλαια, που μας δάνεισαν. Όσο συνεχίζεται αυτός ο παραλογισμός, τόσο η ύφεση όπως έχω ξαναγράψει, θα βαθαίνει και τόσο η ανεργία θα γίνεται ανεξέλεγκτη. Η πρόβλεψη της ημιθανούς κυβέρνησης και της τρόικας για αναθεωρημένο έλλειμμα 8,5% επι του ΑΕΠ θα έχει την τύχη όλων των αποτυχημένων προβλέψεων τους και προσωπικά πιστεύω, ότι το έλλειμμα το 2011 θα κλείσει πάνω από 9% ως ποσοστο του ΑΕΠ, ενώ τα περι πρωτογενούς πλεονάσματος στις αρχές Απριλίου του 2012 είναι όνειρα θερινής νυκτός μαθητευόμενων μάγων.
Χρειάζεται πλέον αξιοπιστία και σοβαρότητα τόσο από το ελληνικό πολιτικό σύστημα, που δεν την έχει, γιατί φέρεται με απίθανη ανωριμότητα και ανικανότητα όσο και κάλυψη του δραματικού ελλείμματος ευρωπαϊκής ηγεσίας, που είναι πλέον πασιφανές, διότι ορισμένοι ευρωπαίοι ηγέτες επιστρέφουν σε έναν μυωπικό οικονομικό εθνικισμό, καταστρέφοντας δυστυχώς την ιδέα της ΕΕ και της ευρωζώνης, όπως την ονειρεύτηκαν οι ιδρυτές -προπάτορες της και οδηγώντας σε μία αδιέξοδη γερμανική Ευρώπη.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΣΤΕΛΕΧΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ
Ι. ΚΑΡΑΒΙΤΗ 4 ΑΜΥΝΤΑΙΟ ΦΛΩΡΙΝΑΣ